آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 3 آبان ماه 1400 = 25-10 2021

احضار بازیگر/کارگردان نمایش به دلیل تکخوانی بازیگر زن

در پی انتشار ویدیوی تکخوانی بازیگر زن در یک نمایش سنتی در یکی از تالارهای تهران، رئیس شورای ارزش‌یابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی، از احضار کارگردان و بازیگر این نمایش به شورای ارزشیابی و نظارت این اداره خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، در پی انتشار ویدیوی تکخوانی یک بازیگر زن در یک نمایش سنتی در تالار محراب تهران، بازیگر این نمایش و کارگردان آن به شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی احضار شدند.

رئیس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی، با بیان اینکه «به هیچ وجه به تکخوانی زنان مجوز نمی‌دهیم»، در واکنش به فیلم منتشر شده مدعی شد: این فیلم پشت‌صحنه بوده و «در اجرای رسمی هیچ تئاتری تکخوانی زنان نداریم» اما چون بازیگر در صفحه خودش آن را منتشر کرده و نام نمایش و سالن نیز اعلام شده است، آن را به منزله «تبلیغ» قلمداد می‌کنیم و «مصداق تخلف» است.

وحید فخر موسوی افزود: بنابراین هم کارگردان نمایش و هم بازیگر آن برای روز دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰، جهت «ارائه توضیحات» به شورای ارزشیابی و نظارت احضار شده اند.

مهرداد کورش‌نیا مدیر تالار محراب نیز با بیان اینکه بازیگر تکخوان زن، فیلم را پس از پایان اجراهای نمایش از صفحه‌اش حذف کرده است، مدعی شد: انتشار فیلم و عکس تمرین در صفحه شخصی هم «ترفند بازیگر برای دیده‌شدن و جذب مخاطب است» و شورای نظارت و ارزشیابی بر نمایش قطعاً مجوزی برای تکخوانی زنان صادر نمی‌کند!

در این گزارش، اشاره ای به هویت این هنرمندان نشده است.

اخیراً نمایشی سنتی به مدت دو هفته در تالار محراب تهران روی صحنه رفت؛ این نمایش جز ۶ نمایش برتر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی بود که قبل از شیوع کرونا برگزار شد.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، کنسرت زنان برای زنان به صورت تک خوانی مجاز است و به صورت همخوانی برای آقایان نیز مجاز محسوب می‌شود. با این حال و اگرچه خوانندگی زنان در ایران منع قانونی صریحی ندارد، اما طی ۴۰ سال گذشته هنرمندان زن از خوانندگی محروم شده و تعدادی از خوانندگان مرد نیز به دلیل کار با خوانندگان زن یا مشخص بودن صدای زن در کارهایشان ممنوع الفعالیت شده‌اند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: