آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 4 آبان ماه 1400 = 26-10 2021

بحران اخراج سفرا بدجوری یقه اردوغان را گرفته است

درخواست استعفای اردوغان در ترکیه ترند شد

وزیر خارجه ترکیه به اردوغان گفته بود که اگر وی بر خواسته خود پافشاری کند، مجبور به استعفا خواهد شد.

هفته گذشته سفرای کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، دانمارک، نروژ، هلند، سوئد، فنلاند، کانادا و نیوزلند در بیانیه‌ای مشترک از دولت ترکیه درخواست کردند که یک فعال مدنی زندانی را آزاد کند. آنها در بیانیه مشترک خود عنوان کردند که دستگیری کاوالا روی احترام به دموکراسی سایه می‌اندازد.

عثمان کاوالا بازرگان و کنشگر مدنی، از چهار سال پیش بدون حکم محکومیت در ترکیه زندانی است. اما دادگاه این کشور او را متهم به «همکاری با گروه‌های تروریستی» و «براندازی حکومت در کودتای نافرجام» این کشور کرده است.

دویچه وله ترکی طی گزارشی در خصوص بحران دیپلماتیک رخ داده درباره بیانیه سفرا که طی چند روز گذشته فضای سیاسی ترکیه را ملتهب کرده بود، نوشت: مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به اردوغان گفته بود که اگر سفرا از سوی آنکارا عنصر نامطلوب اعلام شوند، من نیز ناچار به استعفا از پست وزارت خارجه خواهم بود.

اردوغان نیز در پاسخ گفته بود که کاری نمی شود کرد.

پس از این موضوع کادر حزب عدالت و توسعه به دلیل نگرانی از به خطر افتادن همکاری های مهم ترکیه در دنیا با اردوغان تماس گرفته و خواستار یافتن فرمولی برای حل این مسئله شده بودند. پس از آن، ریاست جمهوری و وزارت خارجه جلسه ای تشکیل داده و در این خصوص مذاکراتی انجام دادند که در آن نشست اعلام شده بود که سفرا قبول کرده اند که در امور داخلی ترکیه دخالت نکنند.

با وجود اینکه بحران عنصر نامطلوب به پایان رسیده اما روند مسئله عثمان کاوالا ادامه خواهد داشت و اصل موضوع بحران هنوز به پایان نرسیده است.

یاشار یاکیش اولین وزیر خارجه حزب حاکم در این خصوص گفته است که بزرگترین اشتباه از سوی اردوغان صورت گرفت و در اصل ترکیه عقب نشینی کرد. بحران حل شد اما آثار آن باقی می ماند. یکبار دیگر دیدیم که اردوغان دیپلماسی را نمی شناسد.

درخواست استعفای اردوغان در ترکیه ترند شد

بسیاری از تحلیلگران شرایط این روزهای ترکیه را با دهه ۹۰ میلادی مقایسه می‌کنند. در دهه ۹۰ میلادی، ارزش لیر به‌دلیل مشکلات سیاسی و وخیم شدن توازن اقتصادی بیش از ۱۶۰ درصد در برابر دلار کاهش یافته بود.

از سوی دیگر دستور اردوغان برای اخراج سفرای ۱۰ کشور غربی در سرعت کاهش ارزش لیر بی‌تاثیر نبوده که این اقدام رییس جمهوری ترکیه، واکنش سیاستمداران و کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز به همراه داشته است.

در آخرین اقدام کاربران اینترنتی، هشتگ هایی با عنوان استعفای اردوغان منتشر شده که با استقبال شهروندان ترکیه مواجه شده و در سطح گسترده ای ترند شده است.

شب گذشته کابران توئیتر درترکیه خواستار استعفای «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری شدند و هشتگ اردوغان استعفا( ERDOĞANİSTİFA) را به ترند اول تبدیل کردند.



رضا.ف October 27, 2021 08:19 AM

تنها راه برکناری اردوغان یک کودتا نظامی واقعی و ممنوع شدن احزاب اسلامگرا برا ابد می باشد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: