آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 4 آبان ماه 1400 = 26-10 2021

محدود کردن غربالگری موجب افزایش جمعیت نمی‌شود

رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت می‌گوید محدود کردن طرح غربالگری، نه تنها به توسعه جمعیت کمک نمی‌کند، بلکه «اتفاقا میزان مرگ و میر را بالا هم می‌برد».

اشرف سماوات با دفاع از کارکرد درست طرح غربالگری جنین، این پرسش را مطرح کرده که وقتی «نوزادانی با ۳۰ هزار ناهنجاری به دنیا بیایند که نه به درستی باروری دارند، مرگ و میر بسیار زودرس دارند و دارای معلولیت‌های بسیار اثرگذارنده هستند که روی کیفیت زندگی اثر دارد، به جمعیت صدمه وارد نمی‌کند؟»

وی افزود که غربالگری یک طرح سلامت است، اما اگر «مافیای هزار میلیاردی غربالگری و داروهای سقط جنین» وجود داشته باشد، موضوع دیگری است و پلیس باید به آن رسیدگی کند.

به گفته خانم سماوات، غربالگری‌ها «ابزارهای شناسایی بیماری‌ها در زمان مناسب هستند و با جمعیت متولدین فعلی، ۷۰ هزار مورد ناهنجار ماژور (عمده) در سال متولد می‌شوند که بیش از نصف آن‌ها قابل پیشگیری هستند.»

این اظهارات به‌ دنبال تلاش‌های جمهوری اسلامی برای محدود کردن غربالگری با هدف افزایش میزان زاد و ولد در کشور صورت می‌گیرد که با مخالفت‌های کارشناسان مواجه شده است.

روزنامه کیهان که مدیریت آن برعهده نماینده‌ای است که خامنه‌ای منصوب کرده، به صراحت با اشاره به کاهش جمعیت در ایران، یکی از دلایل آن را «توجه بیش از‌ اندازه به موضوع غربالگری‌های دوران بارداری» در کشور دانسته است.

غربالگری فراگیر مادران باردار از سال ۱۳۸۰ در ایران انجام می‌شود تا در سه ماه اول بارداری احتمال تولد نوزادانی با سندرم داون، تریزومى ۱۸ و تریزومى ۱۳ کاهش یابد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: