آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 5 آبان ماه 1400 = 27-10 2021

برجام؛ موضع انگلیس و آمریکا/هشدار کارشناس حکومتی

مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید طی سخنانی گفت: گذشته از دیپلماسی، همه گزینه‌های دیگر برای برخورد با رژیم ایران موجود است.

سایت کاخ سفید به‌نقل از جیک سالیوان نوشت: جو بایدن در سفر به اروپا و دیدار با سران کشورهای اروپایی و دیگر متحدان خود، خواهد کوشید همگرایی میان متحدان را تقویت کند و جبهه واحدی در برابر رژیم ایران به‌وجود بیاورد.

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه گفت: همانند چند ماه گذشته، ما و متحدان اروپایی‌مان این پیام را یکصدا به رژیم ایران خواهیم داد که باید به میز مذاکره برگردد و این فرصت به‌صورت نامحدود وجود ندارد.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم هشدار داد که پنجره از سرگیری مذاکرات برجام به زودی بسته می شود.

وزیر خارجه انگلیس نیز در اظهاراتی در مجلس عوام این کشور به رژیم ایران هشدار داد که اگر به طور معناداری در مذاکرات (وین) شرکت نکند، در رویکرد خود تجدیدنظر خواهیم کرد و همه گزینه‌ها روی میز است

معاون وزیر خارجه انگلیس هم گفت که فعالیت های اتمی رژیم ایران تاکنون هیچ‌وقت پیشرفته‌تر از این نبوده و امروز نگران‌کننده‌تر از همیشه است.

در این میان یک کارشناس حکومتی در مورد تعلل و وقت‌ کشی دولت رئیسی برای بازگشت به میز مذاکره در مورد اجرای مکانیسم ماشه توسط کشورهای غربی هشدار داد.

جلال ساداتیان گفت: موضوع بود و نبود برجام این روزها بیش از هر زمان دیگری مطرح است. زیرا غرب تمایل به بازگشت به مذاکره دارد ولی ایران در بازگشت به مذاکره تعلل و وقت‌کشی می‌کند.

وی افزود: با تعللی که اتفاق می‌افتد این خطر وجود دارد که اروپا و آمریکا با یکدیگر بر سر فعال‌سازی مکانیسم ماشه همکاری کنند. چنان‌چه این مکانیسم علیه برجام و ایران فعال شود نیازی به اظهارنظر یا رأی روسیه و چین وجود ندارد و شرایط برای کشور دشوار می‌شود.

این کارشناس حکومتی با اعتراف به سردرگمی نظام با بیان این‌که یک بلاتکلیفی در خصوص تمایل گروه دیپلماسی دولت به مذاکره دیده می‌شود که ناشی از نداشتن نقشه راه مشخص است هشدار داد و افزود: بایدن و بلینکن این زیرکی را دارند که بتوانند اروپایی‌ها را با خود همراه کنند و به‌نظر می‌رسد با لابی‌ای که اسرائیلی‌ها انجام می‌دهند، در حال سوق دادن ایران به این سمت هستند که مکانیسیم ماشه را علیه‌اش فعال کنند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: