آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 6 آبان ماه 1400 = 28-10 2021

برجام؛ دریچۀ گفتگو با رژیم تهران تا بی‌نهایت باز نمی‌ماند

آمریکا و اروپا با احتیاط به تمایل دولت رئیسی برای ازسرگیری مذاکرات وین واکنش نشان داده‌اند، چون هنوز معلوم نیست که آیا اظهارات دیروز معاون وزیر خارجۀ رئیسی، حاکی از ارادۀ واقعی خامنه ای برای ازسرگیری مذاکرات است یا خریدن وقت.

به گزارش رادیو فرانسه، قرار است جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در نشست گروه بیست که در پایان هفتۀ جاری در رُم برگزار می شود با متحدان اروپايی خود دربارۀ برجام مشورت کند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفته است که آمریکا و متحدانش پیامی به این مضمون برای حکومت ایران خواهند فرستاد که دریچۀ گفتگو با تهران تا بی نهایت باز نمی‌ماند.

در همین حال علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه رئیسی که به بروکسل رفته می گوید که توافق شده مذاکرات برجام پیش از پایان ماه نوامبر آغاز شود. سخنگوی کاخ سفید هم در واکنش به این اظهارات گفته است که واشنگتن منتظر تائید این خبر از سوی اتحادیه اروپا خواهد ماند.

این سخنگوی آمریکايی گفت: اظهارنظر در مورد زمان دور بعدی مذاکرات را به مذاکره‌کنندگان آمریکایی و اروپایی واگذار می‌کند.

این در حالیست که عبداللهیان، وزیر خارجه رئیسی درباره پیش‌بینی هر نوع توافق و بازگشت به مذاکرات گفته: آقای بایدن باید نشان دهد اراده جدی دارد. ما خیلی مشتاق بازگشت به برجام به صرف بازگشت نیستیم. مهم است که نتیجه این بازگشت در راستای لغو همه تحریم‌ها باشد.

وی گفت: اگر رئیس‌جمهور آمریکا اراده جدی دارد، باید آن را نشان دهد تا بتوانیم باور کنیم آنها در لغو تحریم‌ها جدی هستند. حالا فرض را گذاشتیم که بایدن حسن نیت دارد؛ حداقل به نشانه کوچکی ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ما را آزاد کند.

این دومین بار ظرف یکماه گذشته است که وزیر خارجه رئیسی این درخواست را مطرح می کند.

یک سخنگوی وزارت‌ خارجه آمریکا اوایل ماه اکتبر در پاسخ به گدایی ۱۰ میلیاردی عبداللهیان از بایدن گفته بود: در صورت درخواست بیشتر یا ارائه چیز کمتری از سوی رژیم ایران، مذاکرات برجام با موفقیت همراه نخواهند بود.

وزیر خارجه رئیسی در نشست خبری روز چهارشنبه در تهران افزود: ما با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مورد این گفت و گو می‌کنیم که زمانی که وارد مذاکره جدید با ۴ بعلاوه یک خواهیم شد، چگونه مذاکره کنیم و چگونه در مسائل تمرکز کنیم که اولاً همه طرف‌ها بدون فوت وقت و در کوتاهترین زمان ممکن به تعهدات کامل خودشان در برجام برگردند. ثانیا برگشتن آنها به برجام آورده خیلی مهمی برای ما در جمهوری اسلامی نخواهد داشت و چگونه همه طرف‌هایی که به تعهداتشان دربرجام برمی‌گردند نشان خواهند داد که تحریم‌های ذیل برجام به طور کامل برداشته خواهد شد.

عبداللهیان همچنین گفت: ما نمی‌خواهیم از نقطه بن بست مذاکرات وین، وارد گفتگو‌ها شویم.

این در حالیست که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چند روز پیش گفته بود: گفتگوها باید دقیقا از همان جا که با عدم بازگشت ژیم ایران به میز مذاکره رها شده، از سر گرفته شود.

خبرگزاری فارس امروز در گزارشی نوشت: علی باقری که به بروکسل رفته خبر رویترز درباره از سرگیری مذاکرات با ۱+۵ را شیطنت آمیز خواند و گفت: ما با ۱+۴ گفت‌وگو داریم ولی هنوز زمینه بازگشت آمریکا به برجام فراهم نشده است.

محمد حسینی، معاون امور پارلمانی رئیسی هم در گفت‌وگو با شبکه المیادین لبنان گفت: جمهوری اسلامی درصورت پایبندی طرف مقابل، آماده بازگشت به گفت‌وگوهای وین است.

از اظهارات باقری و حسینی چنین برمیآید که آمریکايی ها حاضر به دادن هیچ امتیازی (اخاذی ۱۰ میلیارد دلاری) برای از سرگیری مذاکرات نیستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در باره اظهارات باقری در بروکسل نوشت: پس از آنکه رژیم ایران اعلام کرد تا پایان ماه آینده مذاکرات برای احیای توافق موسوم به برجام را در وین از سر خواهد گرفت، ایالات متحده ​درباره بازگشت دولت رئیسی به روند مذاکرات ابراز تردید کرد.

علی باقری امروز پنجشنبه تأکید کرد که ازسرگیری مذاکرات شامل گفتگوی مستقیم با آمریکا نمی شود. مقامات رژیم ایران گفته بودند که مایلند ابتدا مذاکرت را با سه کشور اروپایی امضاءکنندۀ برجام آغاز کنند، هر چند سه کشور اروپایی امضاءکنندۀ برجام گفته اند که دعوتی از سوی تهران برای انجام این گفتگو هنوز دریافت نکرده اند.

سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه در واکنش به اظهارات مقامات وزارت خارجه رئیسی گفت: پنجره ماکرات برای همیشه باز نخواهد ماند، بنابراین امیدواریم که آنها (رژیم ایران) به سرعت و با حسن نیت به وین بیایند.

وی افزود: فرصت رژیم ایران برای بازگشت به مذاکره، آن‌هم در حالی که گام‌های هسته‌ ای تحریک‌آمیز برمی‌دارد، همیشگی نخواهد بود.



درفش October 28, 2021 08:29 AM

بزرگترین خیانتی که خاندان پهلوی در حق کشور کردند این بود که نسل آخوند را منقرض نکردند بهترین فرصتهای تاریخی مخصوصا دست رضا شاه بود تا ریشه آخوند را در کشور بخشکانید متاسفانه این مسئولیت به دست نسلهای بعدی ایران افتاده منتهی خشکاندن نسل آخوند در آینده ایران خیلی خشن خواهد بود

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان October 28, 2021 08:55 AM

عروسک گردانان این صحنه نمایش دریافتند که نوکرانشان ملاهای بی بته نیاز شدید به دلار دارند به همین خاطر آنها بطور حتم همانند دوران حسین اوبامای بیکفایت به هر بهانه برای چند دهمین بار سران رژیم را از این بن بست موجود نجات خواهند داد و با دادن همین مقدار دلار عروسکهای جدید خود را پای میز بسیار کثیف مذاکرات در وین خواهند کشاند تا بدین شکل سریال قسمت برجام ۳ را آغاز کرده باشند!

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو October 28, 2021 07:20 PM

اگرمانع شدن ازبمب اتم سازی خامنه ای برای بایدن و دمکرات ها اهمیت آنچنانی داشته ودارد وهردقیقه اش مهم است پنجره بازاست وما منتظریم وسه کشوراروپائی واسطه قراردادن چه معنی می تواند داشته باشد؟ بله بب اتمی تان را بسازید که بیشتربهتان باج و مزایا تقدیم کنیم اگربمب اتم سازی خامنه ای یک بهران جهانی است باید برایش ضرب العجلی با تاریخ مشخص تعیین کرد بدون شک وشبهی خامنه ای وشرکاء درصدد مخفی کردن ساخت و سازهای بمب اتمی شان هستند که نیازبه زمان دارد بله پنجره بازاست وما هم نمی گوئیم کی بسته خواهد شد ونگران پنجره نباشید مخفی گری تان را انجام دهید برای بایدن فروپاشی نکردن و ماندگارشدن حکومت طالبان تازی درایران ارجهیت تمام دارد همانند اوباما بله بمب اتمی را بسازید ودرنتیجه امکان حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران منتفی خواهد شد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: