آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 13 آبان ماه 1400 = 04-11 2021

گزارش هفتگی وضعیت حقوق بشر در کردستان ایران

آژانس خبری موکریان در کردستان ایران با انگیزه اطلاع رسانی بموقع و موثق و به قصد شکستن سکوت و سانسور خبری موجود در این بخش از جغرافیای ایران و دلخوش از اینکه در این راه تنها هدف رساندن صدای بی صـدایان و فریاد خاموشـان به گوش مردمان جویای حقـیقت و همچنین بااعتقاد به کار حرفه ای ، شروع به فعالیت نموده در نظر دارد که از مهر ماه سال جاری گزارشی هفتگی از وضعیت حقوق بشر در مناطق کردنشین به مخاطبین خود ارائه دهد.

قابل توجه است که در این زمینه نیز پیشتر در برخی از رسانه های خارج از کشور و به استناد منابع مختلف، فعالیت هایی صورت گرفته اما تفاوت کار آژانس در این زمینه استناد به گزارش های خبری و اخبار انتشار یافته در وب سایت موکریان است که به دلیل حساسیت های موجود، منابع خبری آن مشخص، در دسترس و قابل دفاع است.

لذا از تمامی دوستان و عزیزان مخاطب وب سایت موکریان انتظار می رود همچون گذشته ما را در پربارتر کردن این مهم یاری نموده و از پیشنهادات و انتقادات خود بهره مند سازند

1

عطا رحمان‌زادە جهت تحمل حبس، خود را بە زندان سقز معرفی کرد

موکریان ـ یک شهروند اهل سقز، جهت تحمل حبس، خود را به زندان سقز معرفی کرد.

بە گزارش رسیدە بە خبرنگار موکریان در سقز، روز شنبە ١ آبان‌ماه سال جاری، عطا رحمان‌زادە (شەماڵ) جهت تحمل ١١ ماه حبس تعزیری خود را بە زندان مرکزی سقز معرفی کرد.

براساس همین گزارش نامبردە از سوی دادگاه انقلاب سقز به اتهام تبلیغ علیە نظام به تحمل ١١ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد.

لازم به یادآوریست عطا رحمان‌زاده، در تاریخ ۲ بهمن ماه سال ١٣٩٩، از سوی نیروهای امنیتی در شهرستان سقز بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجویی با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

2

‏کشتە و زخمی شدن چند کولبر براثر تصادف در ارتفاعات گردنەی دالانی اورامان

موکریان ــ چند کولبر در ارتفاعات گردنەی دالانی در اورامانت کشته و زخمی شدند.

به گزارش رسیده به موکریان تی وی، ‏ساعاتی پیش بە دلیل واژگونی سواری حامل کولبران درگردنە دالانی هورامان، سە کولبر اهل روستای "کوماسی" از توابع مریوان جان باختند.

برپایەی همین گزارش در این حادثه سه کولبر دیگر نیز زخمی شدەاند.

3

تداوم بازداشت و بلاتکلیفیِ یک شهروند پیرانشهری

موکریان ــ یک شهروند اهل پیرانشهر با گذشت ١٠ روز از زمان بازداشتش، همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد.

به گزارش رسیده به آژانس خبری موکریان، خانم سعدا خدیرزاده که چندی پیش توسط نیروهای امنیتی در پیرانشهر دستیگر و پس از دو روز به بازداشتگاهی اورمیه منتقل شده بود با گذشت ١٠ روز از بازداشت همچنان دربلاتکلیفی به سر می برد.


تا لحظه تنظیم خبر از دلیل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه سعدا خدیر پور که حامله نیز می باشد اطلاع دقیقی در دست نیست.

4

قتل یک زن توسط شوهرش در پیرانشهر

موکریان ــ یک زن اهل روستایی از توابع پیرانشهر از سوی شوهرش به قتل رسید.

به گزارش رسیده به خبرنگار موکریان در پیرانشهر، یک زن اهل روستای سیلوە به نام گلاله دهار که چندی پیش در یک دعوای خانوادگی از سوی همسرش مورد ضرب و شتم قرار گرفتە و دچار مرگ مغزی شده بود پس از دو هفته مراقبت پزشکی، در نهایت روز دوشنبه ٣ آبان ماه سال جاری، جان خود را از دست داد.

یک منبع مطلع به موکریان گفت که همسرش پس از مرگ نامبرده متواری شده است.

برپایەی همین گزارش اعضای بدن گلاله دهار پس از مرگ وی با رضایت خانوادەاش اهدا شدە است.

بنا به گفتەی یکی از فعالین حقوق زنان، در سال ١٣٩٩، ١٥ زن با انگیزه‌های ناموسی یا خشونت خانگی در استان کوردستان، علاوه بر فائزه ملکی‌نیا، دختر ۱۳‌ ساله‌ای که یک ماه پیش در مریوان سوزانده شده است، کشته شده‌اند.

5

بازداشت سه شهروند از سوی نیروهای امنیتی در پیرانشهر

موکریان ــ سه شهروند در پیرانشهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

به گزارش رسیده به آژانس خبری موکریان، طی روزهای اخیر سه شهروند در پیرانشهر به نام های هیمن ارزن، صلاح علیزاده و لقمان قادری از سوی نیروهای امنیتی دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شدند.

براساس همین گزارش صلاح علیزاده اهل پیرانشهر، ٢٩ مهر، لقمان قادری اهل روستای پسوه از توابع پیرانشهر ٣٠ مهر و هیمن ارزن اهل پیرانشهر ٢ آبان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدەاند.

تا لحظەی تنظیم خبر از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه آنان اطلاعی در دست نیست.

6

اعتصاب کارگران و رانندگان اداره راهداری برخی از شهرهای استان کوردستان

موکریان ــ جمعی از کارگران و رانندگان ادارەی راهداری استان کوردستان دست به اعتصاب زدند.

به گزارش رسیده به آژانس خبری موکریان، روز شنبه اول آبانماه جمعی از رانندگان و کارگران اداره راهداری و حمل و‌ نقل جاده‌ای برخی از شهرهای استان کوردستان در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات‌شان دست به اعتصاب زدند.

این کارگران نسبت به سطح پایین حقوق و مزایا و همچنین تفاوت فاحش حق بیمه پرداختی با دریافتی‌های‌شان اعتراض دارند.

لازم به ذکر است کارگران شهرهای بیجار، قروە، سقز، مریوان، سروآباد، سنندج، دیواندرە و کامیاران در این اعتصاب مشارکت داشتند.

7

مجروح شدن یک شهروند براثر انفجار مین در روستایی از توابع مهاباد

موکریان ــ ‏انفجار مین در مهاباد پای یک جوان را قطع کرد.

به گزارش رسیده به آژانس خبری موکریان، ‏یک چوپان با هویت "زانیار عبدالهی" از اهالی روستای “جانداران” شهرستان مهاباد بر اثر انفجار مین برجای مانده از دوران جنگ، زخمی شد

شایان ذکر است ‏این سومین حادثه انفجار مین در کوردستان طی یک هفتە گذشتە است.

8

جانباختن دو کارگر براثر حوادث ناشی از کار در شهرهای سنندج و اورمیه

موکریان ــ دو کارگر در شهرهای اورمیه و سنندج براثر حوادث ناشی از کار جان باختند.

به گزارش رسیده به موکریان، روز شنبه ١ آبان ماه سال جاری، یک کارگر اهل سنندج به نام مختار پیری بر اثر سقوط از طبقەی سوم یک ساختمان جان خود را از دست داد.

در همین رابطه نیز روز یک کارگر اهل روستای رەگەز از توابع منطقەی مرگور در اورمیه با هویت محمود سلیمی براثر ریزش دیوار هنگام کار در یک چاه جان خود را از دست داد




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: