آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 15 آبان ماه 1400 = 06-11 2021

گرانی؛ رواج غذای نیم پرسی در رستوران‌ها حتی بازار

گزارش میدانی نشان می‌دهد؛ این روزها بدنبال افزایش قیمت مواد خوراکی فروش نیم پرس غذا در رستوران ها و مراکز تهیه غذا رونق گرفته است.از سالیان گذشته تا کنون بازاربزرگ تهران علاوه براینکه قطب تجاری حائز اهمیت شهروندان تهرانی و سایر هموطنان بوده، محولی برای حضور خانواده‌ها جهت خرید بیشتر کالا‌های مورد نیاز خانه هایشان بوده است. از قشر کارگر تا مردم در این بازار حضور یافته و پس از گذراندن نیمی از روز ، ناگزیر باید شکم خود را با خوراکی‌های موجود در واحد‌های صنفی مختلف اغذیه فروشی پُر کنند.

به گزارش اقتصاد 24 ، طی یکی دو سال گذشته گرانی همین مواد غذایی باعث شد که مردم کمتراز خرید این مواد غذایی استقبال کنند. صاحبان واحد‌های صنفی فست فودی‌ها و اغذیه فروشی در بازار ناگزیر باید به هر طریقی جبران کسری فروش داشته باشند. از این رو به فکر نصف کردن هر پرس غذا افتادند. به موجب آن علاوه بر کاهش حجم غذا، قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد و کارگران و مردم رقبت بیشتری جهت هزینه خرید خوراک خود پیدا می کنند.

جوجه کباب، کباب کوبیده، خورشت قورمه و قیمه و. .. با عنوان نیم پرس مورد استقبال مردم قرار گرفته است.ساندویچ و پیتزا‌های نصف شده با حجم کم نیز محبوبیت جدیدی برای خود در بین مردم پیدا کرده است.

به گفته یکی از رستوران داران بازار؛ کارگری که با حقوق ۴ میلیون تومانی قرار است گذران هزینه خانواده خود را داشته باشد دیگر توان خرید یک پرس کامل غذا را ندارد.وی گفت: از طرف دیگر مردم که جهت خرید بازار را انتخاب کرده اند با جیب پُر پول می‌روند تا یک جهیزیه یا مایحتاج کالا‌های خانه خود را تأمین و خریداری کنند که در آخر با جیب خالی مجبورند نصف پرس غذا را تنها جهت رفع گرسنگی خودانتخاب کنند.

از سوی دیگر این فعال صنفی اشاره داشت: امروز مردم کشش خرید غذاهای آماده را ندارند و از سوی دیگر این بازار محولی برای حضور کارگران در صنوف مختلف است. از این رو تهیه غذای روزانه برای آن ها سخت شده است.
وی ادامه داد: خود مشتریان به ویژه کارگران در خواست غذاهای نیم پرست را داشتند که مورد استقبال بیشتر رستوران داران بازار قرار گرفت.

این رستوران دار با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری شرایط مردم برای خرید غذا از رستوران ها بشدت اُفت داشته است، گفت: بارها شده کارگران فعال در بازار تنها با خرید یک پرس برنج ساده شکم خود را سیر می کنند و این موضوع بسیار نگران کننده است.وی تأکید داشت: مدتی است مشتریان و کارگران به دلیل گرانی، یک پرس غذا را دو یا سه نفره می خوردند و هنگام خرید یک پرس غذا دو یا سه قاشق و چنگال دریافت می کردنند.

مردم توان خرید مواد غذایی گران را ندارند
در همین رابطه سیدعلی‌اصغر میرابراهیمی رئیس اتحادیه رستوران‌داران و سلف‌سرویس‌های تهران با این موضوع که فروش نیم پرس غذا در رستوران ها و سلف سرویس ها صحت ندارد، گفت: گرانی مواد غذایی را نمی توان نادیده گرفت و هر روز شاهد افزایش قیمت مواد خوراکی هستیم. اما اجازه نیم پرس فروشی غذا از سوی اتحادیه به رستوران داران و سلف سرویس ها داده نشده است.

وی ادامه داد: شاید خود مشتریان به دلیل گرانی و کاهش قدرت خرید تقاضای چنین کاری را از صاحبان رستوران ها و سلف سرویس ها داشته باشند اما مجوز فروش نیم پرسی غذا از سوی اتحادیه صادر نشده است.
میر ابراهیمی تأکید داشت: هرچند فروش نصف پرس غذا تخلف محسوب نمی شود اما باید در نظر گرفت که شرایط اقتصادی مردم به حدی افول کرده که یک کارگر ساده با دریافت حقوق کف وزارت کار ملزم به خرید تنها نصف پرس غذا در روز شده است.

این فعال صنفی گفت: هزینه های تهیه غذا به دلیل گرانی مواد اولیه گران تمام می شود. متأسفانه رستوران داران و صاحبان سلف سرویس ها نیز با کاهش قدرت مالی مواجه شده اند. چراکه به دلایل گفته شده مشتری در رستوران ها بسیار کم شده است. به گفته میر ابراهیمی؛ باید جلوی فاجعه های دیگر گرفته شود که این تنها با حمایت دولت از اصناف و اقشار ضعیف جامعه امکان پذیر است.

وی تأکید داشت:‌ مردم قدرت مالی کافی ندارند. هزینه های جاری بیشتر از دریافتی ها شده و این موضوع اصناف را نیز دچار دردسر کرده است تا جایی که طی یکی دو سال اخیر بیشتر واحدهای صنفی فعال در رسته رستوران داری مجبور به تعطیلی واحدهای خود شده اند. رئیس اتحادیه رستوران‌داران و سلف‌سرویس‌های تهران گفت: زمانی که مردم قدرت مالی برای خرید نداشته باشند فعالیت صنوف مختلف نیز مختل خواهد شد و به همین ترتیب چرخه اقتصاد از مسیر اصلی خود خارج و رکود بیش از گذشته حاکم خواهد شد.




محترم مومنی November 6, 2021 11:45 AM

اامروز که خبر مربوط به کم شدن « توان خریدن یک پرس کامل غذا( خوراک )» را خواندم؛ با دیدن چند اشتباه آشکار نگارشی و … در آن، به عنوان یک کاربر، دریغم آمد که این موارد را به عرض نرسانم!

نگارش عبارت: « از قشر کارگر تا مردم » که در دومین پاراگراف نخست متن مطرح شده است این پرسش را پدید می آورد: آیا کارگران مردم نیستند؟ یا مردم نمی توانند کارگر باشند ؟

دوم هم، تکرار مکرر واژه « غذا » در عبارات و جمله های این متن بسیار مورد استفاده قرار گرفته است؛ این کلمه در عربی به معنای( ادرار شتر ماده ) است؛ و ما ایرانی ها می بایست به جای استفاده از این واژه که معنای نا مطلوبی دارد؛ از واژه « خوراک و مشتقات آن » استفاده بکنیم ویژه آن که یکی از رسالت های هر خبرگزاری اعم از دیداری و شنیداری، آموزش به کاربران نیز هست!

عبارت « نیم پرست » در پاراگراف ششم، که احتمال دارد اشتباه تایپی باشد مفهوم کامل جمله را مخدوش می سازد!

آیا مراد تایپ کننده متن خبر، از نگارش واژه « محولی » در سطر چهارم اولین پاراگراف متن مورد نظر، نوشتن کلمه « محفلی » است؟ لطفا اگر امکان دارد، مفهوم صحیح آن در به کار گرفتن « محولی » را به من هم آموزش بدهید

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: