آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 20 آبان ماه 1400 = 11-11 2021

آبان ۹۸؛ به سر معترضان شلیک کنید چون آقا ناراحت است

دادگاه بین‌المللی مردمی آبان روز چهارشنبه در لندن برای رسیدگی به جنایاتی که در سال ۹۸ در ایران به دستور خامنه ای صورت گرفت، آغاز شد.

به گزارش بی بی سی، در این دادگاه از جمله یکی از "معتمدان و نزدیکان امام جمعه یک شهر ایران" با صورت کاملا پوشانده و عینک سیاه شهادت داد. بجای صدای او صدای یکی از اعضای تیم وکالت پخش شد.

"شاهد ۱۸۵" گفت "مستقیم ناظر" رویدادها بوده و امام جمعه دستور برخورد خشن داده است و نیروهای امنیتی دستور کتبی داشتند هر طور که هست "قضایا را تمام کنند" و حتی از کمر به بالا شلیک کنند چون "آقا ناراحت است."

او گفت در آن شهر "۱۲۰ نفر" کشته شدند اما برای عده‌ای علت مرگ "چیز دیگری" ذکر می‌شد و فقط محل دفن را به خانواده‌هایشان نشان دادند.

او درباره وضعیت بد بازداشتی‌ها گفت به آنها داروهای روانگردان "(مسکالین)" داده می‌شد و وضعیتشان طوری بود که بهتر بود کشته می‌شدند.

او همچنین توضیح داد چگونه با کنترل از راه دور و مکانیزه به بازداشتی‌ها دست‌بند و پابند می‌زدند.

شاهد ۱۸۵ همچنین گفت مراسم ختم خود زندانی را بازسازی و سپس او را در "سوئیتی" مثل قبر زندانی می‌کردند.

این شاهد همچنین گفت "مقام‌های محلی هیج اختیاری ندارند" و "دستور شلیک مستقیم از تهران بود." او گردان‌های امنیتی "امام علی" و "نوپو" را نیروهای حمله‌ور به معترضان در شهر خود دانست.

او همچنین گفت می‌داند آمر اصلی سرکوب در کشور چه کسی بوده اما ترجیح می‌دهد در جمع خصوصی‌تری نامش را ذکر کند.

به گزارش رادیو فردا، این دادگاه که از سوی سه سازمان‌ «حقوق بشر ایران»، «عدالت برای ایران» و «با هم علیه اعدام» سازماندهی شده تا روز ۲۳ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت و ۴۵ شاهد در دادگاه شهادت خواهند داد. شهادتنامه ۱۲۰ نفر هم، به گفته برگزارکنندگان دادگاه، به صورت کتبی تسلیم دادگاه شده است.

اولین شاهد در جلسه روز چهارشنبه پدر فرزاد انصاری‌فر بود که از طریق ارتباط ویدئویی در این جلسه حاضر شد. فرزاد انصاری‌فر در بحبوحه اعتراضات روز ۲۵ آبان ۹۸ در بهبهان بر اثر اصابت گلوله به سرش کشته شد. پرونده شکایت خانواده او برای معرفی آمران و عاملان قتل فرزندشان، همچون دیگر خانواده‌های جان‌باختگان آبان تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

پدر فرزاد انصاریفر از کشته شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در پاسخ به پرسش یکی از اعضای هیات قضات گفت ما بارها از مسئولان خواستیم که کسی را که به پسر ما شلیک کرده شناسایی و معرفی کنند اما در پاسخ گفتند نمیدانیم.

آقای انصاری فرد گزارش "کارشناسی سلاح" را در اختیار دادگاه گذاشته بود که "پلیس آگاهی استان خوزستان" صادر کرده بود.

در این مدرک که تصویرش نمایش داده شد، علت مرگ فرزاد انصاری فرد "گلوله سلاح‌های جنگی با کالیبر ۷ الی ۸ میلی‌متر (مثل کلاشینکوف)" ذکر شده، گلوله از "فاصله پانزده تا چهل متری" شلیک شده و به پشت گردن اصابت کرده بود.

پس از تنفس، دادگاه از سر گرفته شد، شاهد بعدی مسیح علینژاد بود، روزنامه‌نگار و فعال مدنی که حضوری در دادگاه شهادت داد و گفت خانواده ۲۵ نفر از کشته‌شدگان نزد او شهادت داده‌اند.

به گزارش بی بی سی، او گفت "مادران شجاع"، کشته شدن فرزاندانشان را با گرفتن ویدئو مستند کرده‌اند. آنها این ویدئوها و ویدئوهایی را که فرزندان کشته‌شده‌شان گرفته بودند، پس از وصل شدن اینترنت برایش فرستادند، با اینکه تهدید شده بودند این کار تا ده سال زندان دارد.

او گفت این ویدئوها نشان می‌دهند گلوله‌ها به "سر و قلب و سینه" شلیک شده و به پویا بختیاری، پژمان قلی پور و آمنه شهبازی اشاره کرد.

خانم علینژاد گفت سه مادر، مادران مهدی دائمی، پویا بختیاری و وحید دامور که در لحظه کشته شدن فرزدانشان با آنها بوده‌اند با ویدئوهایشان نشان دادند که "برخلاف ادعای جمهوری اسلامی" پسرانشان مسلح نبوده‌اند و خشونت و "اغتشاش" نمی‌کرده‌اند.

مسیح علینژاد بعد درباره تعهد برای مصاحبه نکردن با رسانه‌ها، درخواست پول تیر برای تحویل جسد، تعیین اجباری محل دفن در جایی دور از محل سکونت خانواده، ممانعت از برگزاری مراسم عزاداری، بازداشت و کتک زدن مادران کشته‌شدگان، جرم دانستن "دادخواهی"، تهدید به بازداشت دیگر اعضای خانواده و اعمال فشارهای روانی و اجتماعی به خانواده‌ها شهادت داد.

در شهادت خانم علینژاد ویدئوهایی از ناهید شیربیشه مادر پویا بختیاری، محبوبه رمضانی مادر پژمان قلی‌پور و سکینه احمدی مادر ابراهیم کتابدار نیز پخش شدند.

برگزارکنندگان این دادگاه در بیانیه‌ای گفتند این «دادگاه بررسی خواهد کرد که آیا جرایم انجام شده توسط مقامات جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور کنونی و رئیس وقت قوه‌ قضائیه در ارتباط با اعتراضات آبان ۹۸ جنایت علیه بشریت بوده است یا خیر».

یکی از شاهدان که به منظور جلوگیری از افشای هویت خود با روسری، ماسک و عینک آفتابی در جلسات عمومی دادگاه حاضر خواهد شد، مادری است که پسرش، یکی از رهگذران بی‌گناهی است که در جریان اعتراضات آبان بر اثر شلیک گلوله به چشمش کشته شد. او در راه بیمارستان جان داد و مسئولان از ارائه گزارش پزشکی به خانواده‌اش خودداری کرده و یک هفته تمام از تحویل دادن پیکرش خودداری کردند.

یکی دیگر از شاهدان، یک جراح است که با ماسک، کلاه و عینک آفتابی در دادگاه حاضر خواهد شد. او قرار است از مرد جوانی بگوید که در پی اصابت گلوله ماموران امنیتی به سرش روی زمین افتاد.

به گفته بیانیه برگزارکنندگان دادگاه، این جراح در طول اعتراضات و دو ماه پس از آن، در خانه خود به طور پنهانی افرادی را که در جریان اعتراضات مجروح شده بودند، مداوا کرده است.

برگزارکنندگان دادگاه روز ۱۵ شهریور سال جاری اعلام کرده بودند که این دادگاه بر اساس «شهادت صدها تن» و با هدف «تعیین ماهیت جنایات روی داده در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ و پاسخگو کردن مسئولان آن در سطح جهانی» برگزار می‌شود.

اعتراضات آبان ۹۸ که در ابتدا واکنشی به گران شدن ناگهانی قیمت بنزین بود، به‌سرعت تغییر جهت داد و حکومت جمهوری اسلامی و در راس آن علی خامنه‌ای را نشانه گرفت. این اعتراضات اما با سرکوب شدید مواجه شد، به‌ طوری که طی پنج روز صدها زن و مرد و حتی کودک کشته شدند.

وزیر‌‌ کشور ایران گفته است بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر در این اعتراضات کشته شدند، اما سازمان عفو ‌بین‌الملل با اعلام مشخصات حداقل ۳۰۴ نفر از کشته‌شدگان تأکید کرده که شمار کشته‌شدگان ممکن است بسیار بیشتر از این عدد باشد.

خبرگزاری رویترز اما در همان زمان ضمن اعلام کشته‌ شدن حداقل ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات آبان ۹۸، از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که رهبر جمهوری اسلامی به مقام‌های ارشد کشور گفته است «هر کاری لازم است، برای متوقف کردن» اعتراضات انجام دهند.

تمام جلسات دادگاه بین‌المللی آبان به‌ شکل زنده از طریق اکانت اینستاگرام این دادگاه (Abantribunal) پخش می‌شود.




حقیقتگو November 10, 2021 07:31 PM

درحقیقت محض جای مجرمان اصلی که اقشارحکومتی انگلیس وفرانسه وشرکاء ومماشاتگران شان باشد که باید جوابگوی جنایات خمینی وخامنه ای وحکومت اسلامی ساخته و پرداخته شان درایران باشد وشریک اصلی دراین جنایات بوده وهستنددراین دادگاه خالی است

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان November 11, 2021 12:19 PM

دادگاه اصلی برای محاکمه عادلانه سران و مزدوران آدمکش رژیم درست پس از پیروزی قیام حونین مردم و استقرار حکومت منتخب در سراسر شهرهای میهنمان با کیفر خواست خانواده های جان باخته و مبارز آغاز خواهد شد!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: