آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 25 آبان ماه 1400 = 16-11 2021

کولبران محروم کردستان؛ جان در ازای ۴۰۰هزار تومان!

در حالی که طی ماه‌های اخیر بحث سوء استفاده از رویه مرزنشینی برای واردات لوازم خانگی مطرح شده، یک عضو تعاونی مرزنشینان این موضوع را رد می‌کند. یک کولبر هم می‌گوید صاحبان کالاهای لوازم خانگی قاچاق، برای واردات محصولات خود با کولبرانی که خارج از رویه قانونی فعال هستند، هماهنگ می‌کنند و به ازای واردات هر کالا در یک روز کامل و با خطرات جانی بسیار، فقط ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، این کولبربه این موضوع اشاره می‌کند که رویه قانونی کولبری مربوط به گمرک است، اما فقط ۲۰ تا ۳۰ نفر از این راه کسب درآمد می‌کنند و اکثر مردم از رویه غیر قانونی استفاده می‌کنند. شهر ما دیگر چیزی ندارد. حتی یک کارخانه یا کارگاه در پاوه نیست که پنج نفر با هم سر کار باشند.

این کولبر سابق تاکنون دو بار پای خود را عمل کرده و به همین دلیل از این شغل خارج شده است: «با ۴۰ کیلو بار روی کوه‌ها راه می رویم که باعث آسیب‌دیدگی می‌شود.»

او درباره درآمد این شغل هم می‌گوید: تازه امسال که وضعیت درآمدی بهتر شده، کولبر باید چهار ساعت در باران و برف به خاک عراق برود، چند ساعت هم با کوله در راه باشد و تقریباً یک روز کامل، کولبر در راهی است که ممکن است از آن برنگردد که به ازای آن ۴۰۰ هزار تومان می‌گیرد. این راه پر خطر در همین هشت ماه امسال ۱۱ نفر قربانی گرفته است. این افراد یا روی مین رفته‌اند یا از کوه افتاده‌اند یا از طرق دیگر کشته شدند. زمستانها وضعیت بدتر است و نزدیک به یک مترو نیم در کوه‌ها برف می‌آید.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: