آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 30 آبان ماه 1400 = 21-11 2021

پیامد‌های ناپدید شدنِ تنیس باز چینی برای پکن چیست؟

رسانه‌های وابسته به دولت چین اقدام به پخش تصاویری از حضور پنگ شوای، تنیس باز زن مشهوراین کشور که در روزهای اخیر ناپدید شده بود کردند.

این فیلم نشان می‌دهد که او در کنار دیگر مقامات دولتی ایستاده است و هنگام اعلام نامش دست تکان می‌دهد. اما انجمن تنیس زنان گفته است که این تصاویر نگرانی های آن را در مورد امنیت و رفاه او برطرف نمی کند.

این تنیس باز برنده جایزه ویمبلدون در اوایل این ماه میلادی پس از متهم کردن یک سیاستمدار ارشد حزب کمونیست چین به تجاوز جنسی ناپدید شده است.

دولت های غربی و سایر ستارگان تنیس نیز خواستار اثبات این هستند که پنگ شوآی واقعا آزاد است که هر طور که می خواهد صحبت و عمل می‌کند.

چرا اتهام تجاوز جنسی مهم است؟

اتهامات پنگ شوآی تا حد زیادی اهمیت دارند. این نخستین مرتبه است که یک ظاهرا قربانی، به طور مستقیم یک عضو ارشد حزب کمونیست چین را به تعرض جنسی متهم می‌کند. در این راستا می‌توان گفت که جنبش فمنیستی "می تو/Me Too" عملا به عالی‌ترین سطوح حزب کمونیست نیز راه یافته است.

دولت چین تاکنون در مورد این مساله موضع گیری چندانی انجام نداده است. سخنگوی وزارت خارجه چین به طور خاص این موضوع را مساله‌ای داخلی توصیف کرده با این حال، روند سانسور راجع به این مساله در داخل چین به شدت بالاست. نه تنها پیام‌ها و پُست‌های پنگ در شبکه‌های اجتماعی حذف شده اند، بلکه ارجاعات به پنگ نیز در شبکه‌های اجتماعی، تا حد زیادی از سوی دولت چین محدود شده اند.

عجیب آنکه حتی برخی ایموجی‌هایی نیز که به نوعی به مساله پنگ شوآی و سانسور پیرامون آنچه بر سر وی آمده است اشاره دارند نیز در برخی شبکه‌های اجتماعی چینی نظیر ویبو، ممنوع شده اند.

نپدید شدنِ پنگ شوآی که یکی از مقام‌های عالی رتبه حزب کمونیست چین را به تجاوز جنسی به خود متهم کرده بود، تا حد زیادی موجبِ حساسیت جامعه بین المللی شده و موجب گشته تا حدی، برخی از ضرورت تیره شدن روابط با پکن سخن بگویند.

به گزارش سی ان ان، شرایط کنونی و بویژه موضع گیری صریحِ اتحادیه بین المللی زنان تنیسور، نقطه عطفی را راجع به چین ایجاد کرده است. رئیس اتحادیه بین المللی زنان تنیسور جهان گفته است: "بازیکنان و سازمان‌های بین المللی، ارزش‌های انسانی را بر منافع تجاری مقدم می‌دانند. از این رو، تصمیماتی قاطع برای پُر رنگ کردن مرزبندی‌ها میان درست و غلط اتخاذ می‌شوند".

حادثه ناپدید شدن پنگ شوآی در شرایط اتفاق افتاده که پکن خود را برای میزبانی از المپیک زمستانی ۲۰۲۲ آماده می‌کند. رویدادی که حتی قبل از ماجرای مفقود شدن پنگ، تا حد زیادی با مواضع آمریکا مبنی بر احتمال تحریم کردنِ این رویداد، به دلیل نقض حقوق بشر از سوی دولت چین رو به رو بوده است.

"ویلیام نی" پژوهشگر حوزه حقوق بشر به شبکه سی ان ان گفته است: "این یک فاجعه تمام عیار برای دولت چین است. هر چه به تاریخ برگزاری المپیک زمستانی پکن نزدیک می‌شویم، اگر چینی‌ها نتوانند مساله را حل کنند، بحران برای آن‌ها بزرگ و بزرگتر می‌شود".



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: