آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 2 آذر ماه 1400 = 23-11 2021

برجام؛ دولت بایدن آب پاکی را روی دست خامنه‌ای ریخت

واکنش آمریکا به شروط برجامی دولت رئیسی

مذاکره برای احیای توافق برجام که در خطر فروپاشی قرار دارد، برای نخستین بار پس از پنج ماه از روز بیست و نهم ماه نوامبر در وین از سرگرفته می شود.

سخنگوی وزارت‌ خارجه آمریکا با تأکید دوباره بر ضرورت بازگشت متقابل به رعایت برجام گفت: اقدامات تحریک‌آمیز رژیم ایران هیچ نتیجه سودمندی ندارد و در مذاکرات وین هیچ اهرمی را در اختیار آنها قرار نخواهد داد.

این سخنگوی آمریکايی در کنفرانس خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت، این‌که برخی گزارشها دال بر این است که آمریکا می‌خواهد برخی تحریم‌ها را کاهش دهد تا رژیم ایران را تشویق کند که صادقانه در مذاکرات شرکت کند، گفت: آمریکا روشن کرده است که حاضر نیست و نمی‌خواهد صرفاً برای این‌که مذاکرات با رژیم ایران ادامه یابد اقدامات یک‌جانبه انجام دهد.

وی در ادامه با هشدار به مقامات رژیم تهران گفت: اقدامات آنها در زمینه توسعه برنامه‌ اتمی تحریک‌آمیز و نگران‌کننده است و تنها کشورهای دارای سلاح هسته‌ای چنین گام‌هایی را در رابطه با غنی‌سازی انجام داده‌اند.

این در حالیست که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که در تهران به سر می برد، صبح امروز با رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی دیدار کرده است.

این ملاقات در آستانه تصمیم گیری شورای حکام آژانس درباره گزارش جدید مدیرکل درباره رژیم ایران و یک هفته پیش از آغاز مجدد مذاکرات احیای توافق هسته ای برجام در وین صورت گرفته است.

در همین حال یک آخوند حکومتی بنام نبویان گفته: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید فراتر از پادمان مطالبه‌ای از ما داشته باشد و همچنین ما نباید از صدور قطعنامه‌های جدید واهمه داشته باشیم.

از سوی دیگر نماینده روسیه در مذاکرات وین، در توییتی نوشت: هنوز فرصت برای احیای برجام وجود دارد. ارزیابی محتاطانه من یک هفته پیش از سرگیری مذاکرات وین بر سر برجام باید با یک جمله تکمیل شود: با توجه به این‌که خطرات بسیار زیاد است، مذاکره‌کنندگان موظف به موفقیت هستند.

خبرگزاری بلومبرگ در این باره در گزارشی نوشته است: رژیم ایران با نقض تعهدات خود، راه‌ را برای احیای برجام دشوار کرده است و آمریکا باید آماده شکست مذاکرات پیش رو در وین بوده و راه‌های دیگری برای مقابله با تهدید حکومت ایران درنظر داشته باشد.

شورای سردبیری بلومبرگ، به دولت آمریکا توصیه کرده است تا نقش قوی‌تری نسبت به قبل ایفا کند و با برجسته‌تر کردن خطوط قرمز به رژیم ایران یادآوری کند که عواقب عبور از این خط قرمزها چیست.

بلومبرگ رفتار سخت‌گیرانه‌تر با رژیم ایران را بسیار مهم می‌داند و از دولت جو بایدن می‌خواهد این امور را برای اروپا و روسیه و چین شفاف‌سازی کند و آن‌ها را نسبت به خطرات درگیری نظامی با جمهوری اسلامی آگاه سازد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: