آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 6 آذر ماه 1400 = 27-11 2021

برجام؛ صبر آمریکا تمام شده/ واکنش کیهان خامنه‌ای

نماینده روسیه در مذاکرات برجام با انتقاد از اظهارات نماینده آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که رژیم ایران را به دلیل عدم همکاری با آژانس به برگزاری نشست فوق‌العاده در این شورا تهدید کرده بود، گفت، چنین اظهاراتی به کلیت مذاکرات احیای برجام لطمه می‌زند.

این دیپلمات ارشد روس در یک نشست خبری با همتای چینی‌اش، گفت: من معتقدم (چنین اظهاراتی) نشان می‌دهد که همکاران آمریکایی‌ما صبرشان تمام شده است، ولی فکر می‌کنم همه ما می‌بایست احساسات خود را کنترل کنیم. (چنین اظهاراتی) مفید نیست.

از سوی دیگر کیهان خامنه‌ای نوشت: با توجه به مواضع آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به نظر می‌رسد دور سختی از مذاکرات در وین در پیش است و در سال ۲۰۲۱ اتفاق خاصی نخواهد افتاد و همه چشم‌ها به سال ۲۰۲۲ دوخته شده، درحالی‌که برجامی که به دنبال احیای آن هستند، یک سال تا زمان نخستین بند غروبش یعنی پایان محدودیت‌های موشکی باقی مانده است.

این در حالیست که مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا در توییتی نوشت: آژانس بین‌المللی تاکید می‌کند که رژیم ایران دروغ گفته و همچنان درخصوص برنامه هسته‌ای خود دروغ می‌گوید و هیچوقت به توافق هسته‌ای اوباما پایبند نبوده است. چرا بایدن می‌گذارد مذاکره‌کنندگان ضعیفش به وین بروند تا با آنها به توافق برسند؟

یک نمونه از دروغگويی جمهوری اسلامی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران گفت که مذاکرات مفصلی داشتیم و امیدوار بودیم تا آخرین تا آخرین لحظه به متن مشترک برسیم. تا آخرین لحظه هم تلاش کردیم و حتی در فرودگاه هم مذاکرات را ادامه دادیم، اما نشد.

کمالوندی همچنین گفت: قرار شد گروسی بعد از مذاکرات اعلام کند که گفتگو‌ها ناتمام مانده است. ایشان کلمه‌ای پادمانی را به کار بردند که معنی آن این است که کاری شده، ولی به پایان نرسیده. این عبارت درست ترجمه نشد. همچنین قرار بود گروسی کلمه نگاتیو رو هم در اظهارات خود اضافه کند که نکرد.

او گفت: رسانه‌های بین المللی هم شیطنت کردند و مذاکرات را «بی نتیجه» اعلام کردند.

کمالوندی همچنین گفت: تقریبا ۹۰ درصد کار تمام شده بود. اگر دو سه ساعت هم ادامه می‌یافت کار کامل شده بود.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: