آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 9 آذر ماه 1400 = 30-11 2021

اومیکرون؛ شاخص های مهم بورسی جهان ریزش کردند

شاخص های مهم بورسی در اروپا و آمریکا صعود و در آسیا ریزش کردند. به گزارش ایسنا، با وجود تداوم روند بازگشت زندگی به حالت عادی در نقاط مختلف، نرخ تورم کماکان یک عامل نگران کننده در سطح کلان برای فعالان اقتصادی باقی مانده چرا که کار سیاست گذاران پولی به سرعت در حال سخت تر شدن است: نرخ تورم آلمان در ماه نوامبر بالای نرخ هدف گذاری شده دو درصدی باقی مانده است. طبق اعلام مرکز آمار این کشور، متوسط بهای مصرف کننده مثبت ۵.۲ درصد بوده که ۰.۲ درصد بیشتر از رقم ثبت شده ماه قبل و ۱.۱ درصد بیشتر از انتظارات فعالان اقتصادی بوده است.

گونه جهش یافته جدید کرونا تمامی جهان را در شوک جدیدی فرو برده است. این سویه که گفته می شود قدرت سرایت بسیار بالا دارد حتی ممکن است افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند نیز گرفتار کند. صندوق بین المللی پول در واکنش به این اتفاق با انتقاد از کشورهای توسعه یافته اعلام کرد در حالی که کشورهای توسعه یافته در حال برنامه ریزی برای تزریق دوز سوم به شهروندان خود هستند، در منطقه صحرای آفریقا هنوز حتی ۱۰ درصد جمعیت هم واکسینه نشده اند.

مدیران بانکی سعی دارند بازارها را آرام نگه دارند اما به وخیم بودن اوضاع نیز اشاره دارند. رافائل بوستیک- مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در آتلانتا- گفته نرخ بهره‌ می‌تواند تا پیش از پایان یافتن سال جاری میلادی افزایش پیدا کنند. جان ویلیامز- مدیر دفتر منطقه ای نیویورک- گفته نرخ تورم در سطحی قرار دارد که مقابله با آن نیازمند زمان و حوصله خواهد بود. گری رایس- سخنگوی صندوق بین المللی پول- نیز در رابطه با افزایش تورم گفت تورم بالا، کوتاه مدت نخواهد بود.

با شیوع گسترده کرونا در انگلیس که منجر به توقف بخش بزرگی از فعالیتهای اقتصادی شده، نرخ تورم سالانه این کشور تا پایان اکتبر با ۰.۸ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۴.۲ درصد رسید. این تورم بالاترین نرخ تورم انگلیس در ۱۰ سال اخیر محسوب می‌شود و بیش از همه در نتیجه افزایش کم سابقه انرژی رقم خورده است. این تورم ۰.۴ درصد از چیزی که پیشتر نیز انتظارش می رفت بیشتر بوده است و کار بانک مرکزی انگلیس را نسبت به قبل دشوارتر خواهد ساخت.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: