آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 10 آذر ماه 1400 = 01-12 2021

کشته و زخمی شدن دو کولبر بر اثر تیراندازی پاسداران

خبرگزاری هرانا – شامگاه سه‌شنبه ۹ آذرماه، در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در ارتفاعات مرزی شهرستان بانه، یک کولبر زخمی و کولبری دیگر کشته شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، شامگاه سه‌شنبه ۹ آذرماه ۱۴۰۰، شلیک مستقیم نیروهای نظامی بدون اخطار قبلی، در مناطق مرزی “چومان” شهرستان بانه به سمت کولبران، منجر به کشته و زخمی شدن ۲ کولبر شد.

بر اساس این گزارش، در این حادثه یک کولبر به نام عادل علی‌پور فرزند علی اهل روستای “سرسول” از توابع بانه، در پی اصابت گلوله جان باخت و یک کولبر دیگر به نام یاسین امین‌پور از اهالی همان روستا، به شدت زخمی شد.

در این گزارش آمده است، آقای امین پور از ناحیه پا زخمی شده و جهت رسیدگی پزشکی به یکی از بیمارستان های شهرستان بانه منتقل شده است. همچنین پیکر آقای علی‌پور نیز امروز چهارشنبه ۱۰ آذرماه، در زادگاهش به خاک سپرده شد.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

در بخشی از گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در ایران؛ ویژه سال ۲۰۲۰ به شهروندانی که توسط ارگان‌های نظامی کشته و یا زخمی شده‌اند پرداخته شده است.

به غیر خسارت های مادی، قتل حیوانات بارکش و حوادث روی داده از جمله سرمازدگی و بهمن، در این گزارش قتل ۳۶ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۱۰۹ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده است.

لازم به ذکر است که ۹ کولبر دیگر نیز به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی مانند سرمازدگی و سقوط از ارتفاع دچار حادثه شدند که از این تعداد ۴ کولبر زخمی شدند و ۵ کولبر جان باختند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: