آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 10 آذر ماه 1400 = 01-12 2021

تخریب عمدی بناهای تاریخی همزمان با به ثبت رسیدن آنها

بنیاد میراث پاسارگاد

پس از مدتها که خبر ویرانی سه اثر تاریخی در نشریات منتشر شده است، تازه روشن شده که این بناها همزمان با ملی شدن آن ها، و به طور عمدی ویران شده اند.

به گفته مریم مختاری‌موسوی معاون میراث فرهنگی استان همدان. «در میان آثار تاریخی همدان که چند روز گذشته به ثبت ملی رسید سه اثر تخریب شده نیز وجود دارد: مدرسه ظفر، خانه شیری و خانه خانجانی».*

این سه بنای تاریخی درست هنگامی که پرونده آن ها برای ثبت ملی در جریان بود تخریب شدند، در حالی که به گفته مختاری موسوی در جریان بودن ثبت این بناها به دستگاه های ذیربط اطلاع داده شده بود.

براساس قوانین بین المللی (حتی قوانین پوسیده حکومت اسلامی) ویران کردن بناهایی که به ثبت ملی رسیده اند، جرم شناخته می شود و آن هایی که آثار تاریخی ایران را به دلیل سودجویی و یا نفرت از فرهنگ ایرانی، ویران می کنند، این بارنیز، درست وقتی که این آثار در حال به ثبت رسیدن بود، با عجله دست به کار شدند و کار خودشان را کردند.




نسل بیدار December 2, 2021 10:32 AM

از این خوشم می آید که در ایران به هیچ کسی بر نمی خورد که اینها دارند شناسنامه این ملت را اینگونه پاک می کنند و از بین می برند * آنوقت شاه می خواست این ملت را به دروازه‌های تمدن بزرگ برساند * هر روز که بیدار می شوم اول پروردگار ایرانزمین را سپاس می گویم که گذاشت شاه و دیگر عاشقان دلیر ایران زود بروند و این روز‌های ننگین ایرانزمین را نبینند * اصفهان به پا می خیزد بقیه ایران مثل اینکه دهان‌شان را ماست گرفته‌ا‌ند * چنین چیزی در هیچ جای تاریخ زمین و بشریت ندیده و نشنیده‌ام * حالا می فهمم چرا فردوسی نوشت بسی رنج بردم در این سال سی عجم زنده کردم بدین پارسی * این رفتار مردم ایران نسبت به میهن و آزادی سابقه تاریخی دارد از قرار، ما آن زمان نبودیم که ببینیم * ببین چه چه خون جگری فردوسی خورده *

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: