آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 11 آذر ماه 1400 = 02-12 2021

سقوط ارزش لیره ترکیه؛ یک اقدام اشتباه دیگر اردوغان

در بحبوحه کاهش شدید ارزش لیره ترکیه، اردوغان وزیر دارایی را تغییر داد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در پی افزایش نگرانی‌ها در مورد کاهش شدید ارزش لیره، بطور ناگهانی وزیر دارایی جدیدی انتخاب کرد.

لطفی الوان، وزیر سابق تنها به مدت یه یک سال در این سمت بود و ظاهرا با سیاست آقای اردوغان در مورد کاهش شدید نرخ سود بانکی مخالف بود.

بانک مرکزی ترکیه در دو ماه گذشته سه بار نرخ بهره را کاهش داد که به گفته اقتصاددانان باعث افزایش تورم و تضعیف پول ملی این کشور شد.

آقای اردوغان اخیرا از تصمیم به کاهش نرخ سود بانکی دفاع کرده و گفت کشورش با وجود همه انتقادها در "جنگ اقتصادی" برنده خواهد شد.

از ابتدای سال جاری میلادی (٢٠٢١) پول ملی ترکیه حدود ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

لیره ترکیه در مقایسه با پول سایر اقتصادهای نوظهور بدترین عملکرد را از ابتدای امسال داشته است که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی آن را به سیاست‌های "ناپخته" پولی دولت این کشور نسبت می‌دهند.

افزایش چشمگیر مناقشه‌های بین‌المللی دولت آقای اردوغان با سایر کشورها و نگرانی بازار از تبعات آن، از جمله دلایل سقوط لیر ترکیه عنوان شده است.

به گزارش بی بی سی، تنش در روابط ترکیه و آمریکا و بحران در روابط با فرانسه و منازعه ترکیه و یونان بر سر مدیترانه شرقی و درگیری در قره باغ، از دلایل نگرانی سرمایه‌گذاران خوانده شده است.

ادامه افت ارزش لیره باعث شد که در اخیرا راهپیمایی های اعتراض آمیزی در شهرهای آنکارا و استانبول برگزار شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: