آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 12 آذر ماه 1400 = 03-12 2021

فعال ایرانی: حقوق بشر را زیر توافق برجام دفن نکنید

دو سناتور آمریکایی پیش نویس طرحی را تهیه کرده اند که حکومت ایران را به اتهام تلاش برای ربودن مسیح علینژاد، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر ساکن نیویورک، هدف تحریم‌های تازه‌ای قرار می دهد.

سناتور بن کاردین (دموکرات) و سناتور پت تومی (جمهوریخواه) می گویند که طرح فراحزبی آنها به نام «قانون آزار و اذیت و هدف گیری غیرقانونی مسیح علینژاد» به جلوگیری از هرگونه اقدام دیگری برای آدم ربایی در خاک ایالات متحده توسط دولت‌های خارجی کمک خواهد کرد.

به گزارش بی بی سی، این دو سناتور در یک کنفرانس خبری در واشنگتن که خانم علینژاد در آن حضور داشت، طرح خود را به رسانه ها اعلام کردند.

سناتور تومی گفت که در حالی که دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در وین مشغول مذاکرات احیای برجام است، موضوع حقوق بشر در ایران نباید قربانی منافع ملی ایالات متحده شود.

او افزود: «مسیح فقط یکی از قربانیان بی‌شمار اقدامات سرکوبگرایانه فراملی حکومت ایران برای خاموش کردن روزنامه نگاران و مخالفان است.»

سناتور تومی گفت: «واضح است که حکومت ایران هنوز نفهمیده که یک چنین اقدامات خبیثانه‌ای به خصوص تلاش برای ربودن یک شهروند آمریکا در خاک آمریکا تحمل نخواهد شد.»

این سناتور جمهوریخواه گفت که طرح وی دولت آمریکا را موظف می کند که علیه «عوامل حکومت ایران که منتقدان را در خارج هدف قرار می دهند» تحریم‌های اجباری وضع کند.

در صورت تصویب نهایی این طرح در کنگره، همچنین بانک‌های خارجی که با افراد تحریم شده کار کنند، هدف تحریم‌های ثانویه ایالات متحده قرار خواهند گرفت.

سناتور کاردین به حاضران گفت این طرح این پیام را به همه حکومت‌های استبدادی می فرستد که «اگر جرأت کنید به کشور ما بیایید و یک شهروند آمریکا را بربایید، پیامدهای بدی به بار خواهد آمد.»

سناتور تومی گفت به طور «محتاطانه خوشبین» است که پیش نویس مذکور به قانون تبدیل خواهد شد.

'حقوق بشر را زیر توافق هسته ای دفن نکنید'

مسیح علینژاد با قدردانی از ابتکار دو سناتور گفت که این مصوبه جمهوری اسلامی را مجازات خواهد کرد نه ایران که به گفته او ۴۲ سال است که توسط جمهوری اسلامی به «گروگان گرفته شده است.»

او افزود که از ماه ژوئیه تا کنون دو مرتبه به خانه امن منتقل شده است و امروز نیز باید یک خانه امن را ترک می کرد تا برای کنفرانس خبری به واشنگتن بیاید.

مسیح علینژاد خواهان اتحاد کشورهای دموکراتیک علیه جمهوری اسلامی شد و گفت: «حقوق بشر را زیر توافق هسته ای دفن نکنید.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: