آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 14 آذر ماه 1400 = 05-12 2021

آبان ۹۸؛ یک معترض بی‌ گناه دیگر را اعدام ​می‌ کنند


مسئولان زندان به خانواده عباس دریس اعلام کرده‌اند او به اعدام محکوم شده است. عباس دریس، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ است که در زندان ماهشهر نگهداری می‌شود. آقای دریس در جریان این اعتراضات به همراه برادر خود محسن دریس به اتهاماتی از جمله محاربه، اخلال در نظم و مشارکت در قتل یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی موسوم به نوپو بازداشت شد. محسن دریس نیز به اتهام مشارکت در قتل این مامور توسط دادگاه به حبس ابد محکوم شده است. با اینحال اظهار چنین محکومیتی علیرغم تلاش خانواده، تاکنون قائل به روئیت هیچ سند اداری نشده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به خانواده عباس دریس، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ به صورت شفاهی حدود چهار ماه پیش گفته شده بود که این شهروند محبوس در زندان ماهشهر به اعدام محکوم شده است.

آقای دریس در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ به همراه برادر خود محسن دریس به اتهاماتی از جمله محاربه، اخلال در نظم و مشارکت در قتل رضا صیادی، یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی موسوم به نوپو بازداشت شد. به ترتیب همان روال غیررسمی به خانواده دریس گفته شده است، محسن دریس، فرزند دیگر آنان نیز نیز به اتهام مشارکت در قتل این مامور توسط دادگاه به حبس ابد محکوم شده است.

کریم دحیمی، فعال سیاسی و مدافع حقوق بشر که در حوزه جامعه عرب‌های ایران فعال است، در این باره به هرانا گفت: «بنا بر نظر کارشناس دومی که در صحنه حاضر شده است، رضا صیادی (نیروی نوپو) در تاریخ ۲۷ آبان‌ماه ۹۸ از پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفته و نه از سوی مردم معترض. از سوی دیگر به خانواده دریس گفته شده است که با دادن دیه از خانواده مقتول کسب رضایت کنند. این در حالی است که اگر کسی در درگیری با مامور مرتکب قتل شود پرونده حالت شخصی ندارد و با اتهام محاربه حکم اعدام صادر خواهد شد. یعنی حتی دادگاه هم می‌داند که او بی‌گناه است.»

یک منبع نزدیک به خانواده دریس به هرانا گفت: «همه چیز غیررسمی و غیرمستند پیش رفته، یعنی دریغ از یک سند که به زندانی یا خانواده اش در خصوص حکم وی بدهند، همه صحبتها شفاهی است اما مشکل جدی این است که در منطقه‌ای مانند جنوب خوزستان و موضوعی مثل اتهامات این دو برادر همین اظهارات غیررسمی میتواند صحت داشته باشد، نمی‌توان اظهارات مقامات دادگاه یا زندان را نادیده گرفت، اینکه دستگاه قضایی با متهم و خانواده یا حتی وکیلش همکاری نمی‌کند هم بیشتر به نگرانی‌های ما می‌افزاید.»

بی‌خبری از وضعیت پرونده، روند قضایی صدور حکم و عدم دسترسی وکلای نخست و دوم آقای دریس به پرونده او موجب افزایش نگرانی‌های خانواده این شهروند شده است. بنا به گفته یک منبع مطلع تاکنون ابلاغ کتبی در خصوص جزئیات حکم به این خانواده داده نشده است.

عباس دریس، متولد ۱۳۵۲، متاهل و پدر دو فرزند ۱۲ و ۱۴ ساله است. به گفته یک منبع مطلع همسر آقای دریس پس از صدور حکم اعدام برای همسرش و پیگیری‌های بسیار بر اثر فشار وارده دچار سکته مغزی شده و چهار ماه پیش جان خود را از دست داد. فرزندان این خانواده هم اکنون نزد مادربزرگشان زندگی می‌کنند. آقای دریس اصالتا اهل شهرستان آبادان است که بعدها به دلیل جنگ به چمران واقع در بند ماهشهر مهاجرت کردند. محسن دریس نیز متولد ۱۳۷۱ است.

گفتنی است در دیماه ۹۸ ویدئویی منتسب به اعترافات متهمان بازداشت شده در خصوص تیراندازی به رضا صیادی توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد. با توجه به سابقه نیروهای امنیتی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی، متهمان این پرونده نیز از سوی بازجویان جهت اخذ و ضبط اعترافات اجباری تحت فشار و شکنجه قرار گرفته اند.

لازم به اشاره است اعتراضات آبان ماه، به مجموعه اعتراضات سراسری گفته می شود که از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ با اعلام افزایش بی سابقه قیمت بنزین در ده‌ها شهر ایران با حضور بی سابقه معترضین در خیابان‌ها آغاز شد و برای چند روز ادامه یافت. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، آمار بازداشتی های اعتراضات این اعتراضات را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد. بر اساس گزارشات نهادهای مدافع حقوق بشر صدها تن نیز در پی این اعتراضات خونین جان باختند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: