آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 14 آذر ماه 1400 = 05-12 2021

هشدار کارشناس: پیامدهای مذاکرات وین بر قیمت دلار

دلار آمریکا در شروع معاملات امروز کماکان به شیب افزایشی دیروز ادامه داد و نسبت به ارزش ۳۰ هزار و ۴۴۰ تومان فروخته شد که ۱۹۰ تومان نسبت به آخرین نرخ دیروز افزایش داشته است. هر اسکناس یورو هم امروز در حالی معاملات امروز را آغاز کرد که نسبت به روز گذشته ۲۴۰ تومان افزایش داشت و به ارزش ۳۴ هزار و ۴۴۰ تومان معامله شد.

پیامدهای مذاکرات وین بر قیمت دلار

افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و تبعات آن بر تورم بر کسی پوشیده نیست. کارشناسان اقتصادی علت اصلی این افزایش قیمت را سیگنال منفی نشست وین دانسته‌اند.

به گزارش اقتصاد 24، آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی درباره تاثیر سیگنال منفی نشست برجامی وین بر بازار ارز و نقش بانک مرکزی در مدیریت بازار ارزی اظهار داشت: برخلاف گفته مسئولان اقتصادی کشور، اینطور نیست که هیچ ارتباطی بین افزایش نرخ ارز با نتیجه مذاکرات وجود نداشته باشد. تا زمانی که بحث مذاکرات مطرح بود و اخبار زیادی از مذاکرات برجامی به گوش نمی‌رسید، دلار وارد کانال ۲۸ تا ۲۹ تومانی شده بود، اما اکنون که جمع‌بندی از نشست اخیر شده بود، دیدیم که حرکتی را به سمت بالا آغاز کرده است.

بغزیان با اشاره به اینکه بازار به شدت منتظر نتیجه نشست مذاکرات بوده است، گفت: ممکن است در روز‌های اولیه بعد از مشخص شدن نتیجه نشست وین، شرایط بازار مسکوت بماند و مشخص نشود که نتیجه چیست و طول بکشد تا این نرخ جا بیفتد و سپس تاثیرات خود را بر قیمت کالا‌ها بگذارد. در حال حاضر بازار کالا‌هایی همچون مسکن، خودرو، لوازم خانگی و ... هنوز انتظار سیگنال کاهشی در قیمت دلار را دارند و اینکه نرخ دوباره به پایین باز گردد، اما اگر مدتی نرخ ارز به همین منوال بماند و نرخ جدید دلار جا بیفتد، قیمت کالا‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است در همین روز‌ها شاهد نرخ دلار ۳۳ هزار تومانی باشیم، بیان کرد: هر عددی را می‌توان برای قیمت جدید دلار متصور بود. مگر کسی تصور می‌کرد که قیمت دلار از ۱۰ به ۳۰ هزار تومان برسد یا پراید ۲۰ میلیونی به ۱۵۰ میلیون تومان برسد؟ این دست افزایش قیمت‌ها هیچ مرزی ندارد، اما به هر حال توسط دولت‌ها مدیریت می‌شود و حد تحملی دارد که با سنجش حد تحمل خریدار در بازار به دست می‌آید. البته این دست اعداد بیان غیر حرفه‌ای است، اما به هر حال هر نرخی می‌توان متصور بود، چون قبلا هم دلار این حد را زده بود و به ۳۲ هزار تومان رسیده بود.



اردلان December 5, 2021 01:22 PM

در حال حاضر با خارج ساختن بازار آزاد و تعین ترخ ارز توسط خود رژیم اینک عملا دیگر بازار آزادی وجود ندارد!
در حال حاضر ارزانترین کالا در ایران تنها ارزهای جهانیست!
بهای هر دلار ۳۰ و یا ۴۰ و حتی ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی در چنین شرایطی هنوز ارزانترین کالا در ایران اشغال شده محسوب میشود!
پائین نگاه داشتن دلار آمریکا بطور مصنوعی توسط  بانک مرکزی بوسیله تزریق غیر منطقی دلار در بازار سبب آن شده که قیمت واقعی ارز های جهانی در بازار  از حالت شناور بصورت فریز شده درآید و این برای هر کشور بمعنی نابودی اقتصاد در آن کشور حتمی خواهد بود و دیگر هیچ!
بنابرین افزایش اندک دلار در این چند روزه توسط بانک مرکزی انجام گرفته و ربطی به نتایج برجام نداشته!
چراکه که بهای دلار اگر با نتایج گفتوهای وین مرتیط داشت اینک قیمت دلار میبایست به ۴۳ هزار تومان میرسید!

گزارش یا اعتراض به این نظر


بهروز December 5, 2021 10:41 PM

واقعا صحیح است
ارزانترین کالا همان نرخ ارزهای جهانی هست در ایران تا که فرصت هست بخرن یا بدوزدن بفرستن بیرون تا فرصتی باقی مانده برای روزهای سخت نزدیک

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: