آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 17 آذر ماه 1400 = 08-12 2021

برجام؛ بازگشت فشار حداکثری: از تحریم تا ... مصادره

وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که شواهد درباره مذاکرات با رژیم ایران دلگرم کننده نیست.

این مقام فرانسوی با اشاره به اینکه طرف‌ها اروپایی و آمریکا پیشنهادی اخیر رژیم ایران در مذاکرات وین را نپذیرفتند و آن را غیرقابل قبول دانستند، گفت: عقیده ما این است که ایرانی‌ها به دنبال بن بست مذاکرات هستند.

وزارت‌خارجه فرانسه نیز در بیانیه ای اعلام کرد: گفتگوهای وین پس از پنج ماه و نیم توقف از سوی رژیم ایران عملا هنوز از سر گرفته نشده و این در حالیست که تلاش های اتمی آنها پیشرفت های نگران‌کننده‌ای داشته و زمان رو به اتمام است.

بازگشت فشار حداکثری آمریکا

در همین حال اعلام شد که آمریکا چند سازمان و مقام جمهوری اسلامی از جمله یگان‌های ویژه نیروی انتظامی (ناجا) و فرمانده آن حسن کریمی را به اتهام نقض حقوق بشر تحریم کرده است. لیلا واثقی فرماندار شهر قدس هم که به صراحت از دستور خود برای تیراندازی به معترضان آبان ۹۸ خبر داده بود، تحریم شده است.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که نیروهای موسوم به نوپو، که از آن به عنوان زبده ترین بخش از یگان ویژه نیروی انتظامی یاد می شود، را به همراه فرمانده آن محسن ابراهیمی تحریم کرده است.

در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است که در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ نیروهای یگان های ویژه ناجا با همکاری نیروهای ویژه ضد ترور (نوپو) با سلاح های خودکار به سوی معترضان غیرمسلح از جمله زنان و کودکان شلیک کردند.

دولت جو بایدن همچنین پاسدار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج، را تحریم کرده است.

از سوی دیگر گزارش شده که ایالات متحده محموله‌های تسلیحاتی و نفتی سپاه پاسداران را مصادره کرد.

به گزارش بی بی سی، وزارت دادگستری آمریکا در اطلاعیه‌ای گفته است که حکم مصادره دو محموله بزرگ تسلیحات ایران شامل ۱۷۱ موشک زمین به هوا، ۸ موشک ضد تانک و حدود یک میلیون و یکصدهزار بشکه نفت ایران صادر شده است.

به گفته این وزارتخانه، این اقلام توسط نیروی دریایی ایالات متحده از دو کشتی در منطقه دریای عرب، واقع در شمال اقیانوس هند، و در جریان عملیات گشت‌زنی عادی به دست آمده و ضبط شده بود.

وزارت دادگستری ایالات متحده گفته است که این محموله‌ها به سپاه پاسداران تعلق داشته و افزوده است که "سپاه پاسداران که یک سازمان تروریستی است محموله‌های تسلیحاتی را برای شبه‌نظامیان حوثی در یمن ارسال می‌کرد."

همزمان مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: مذاکرات برجام مانع اقدامات ما علیه نیروهای نیابتی رژیم ایران در منطقه نخواهد شد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: