آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 17 آذر ماه 1400 = 08-12 2021

برجام؛ آخرین هشدار پیش از بازگشت به شورای امنیت؟

همزمان با اعلام خبر از سرگیری دور هفتم مذاکرات برجام در روز پنجشنبه ۱۸آذر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی گفت: فرصت بازگشت رژیم ایران به برجام بسیار محدود شده است.

همزمان لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا مقامات رژیم تهران را فراخواند به تعهدات خود بر اساس مفاد برجام بازگردند، زیرا این آخرین فرصت است.

به گزارش رادیو آلمان، وزیر خارجه بریتانیا به اندیشکده "چتم هاوس" گفت: این واقعا آخرین فرصت ایران برای امضای برجام است و من به تأکید آن‌ها (رهبری تهران) را فرامی‌خوانم این کار را بکنند، زیرا ما مصمم هستیم در همکاری با هم‌پیمانان خود مانع دست‌یابی ایران به سلاح اتمی شویم.

خبرگزاری فارس ساغاتی پس از اظهارات وزیر خارجه بریتانیا به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که اظهارات وزیر خارجه انگلیس یک پیام تهدید مردود است.

از سوی دیگر وزیر امور خارجۀ فرانسه، خبر داد که گفتگوهای وین قرار است فردا پنجشنبه از سر گرفته شود و بیم آن می رود که هدف تهران در این مذاکرات به دست آوردن زمان بیشتر برای پیشروی در برنامۀ اتمی‌اش باشد.

ژان-ایو لودریان که این سخن را در کمیسیونی در سنای فرانسه ایراد می‌کرد همچنین گفت که "داده‌ها دربارۀ این مذاکرات خیلی دلگرم‌کننده نیستند. احساس ما این است که ایرانی‌ها در پی کش دادن قضایا هستند و هر چقدر مذاکرات بیشتر ادامه یابد بیشتر ایرانی‌ها تعهدات شان را نقض می‌کنند و بیشتر به توانایی تولید سلاح اتمی نزدیک می‌شوند."

سخنگوی وزارت امور خارجۀ فرانسه هم گفته که پیشنهادهای رژیم ایران در مذاکرات وین نه مبنای معقولی دارند نه تأمین‌کنندۀ منافع تمام شرکت‌کنندگان در مذاکرات هستند. او سپس تصریح کرد که وقت تنگ است، زیرا حکومت ایران برنامۀ اتمی خود را در مسیری نگران‌کننده ادامه می‌دهد.

به گزارش رادیو فرانسه، در آمریکا نیز رئیس سازمان سیا تأکید کرد که رژیم ایران جدیت لازم را در مذاکرات برای بازگشت به تعهداتش در برجام از خود نشان نمی دهد. وی افزود: به زودی خواهیم فهمید که تهران تا چه حد در این مذاکرات جدّی است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: