آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 18 آذر ماه 1400 = 09-12 2021

مرگ مادر و همسر معترض محکوم به اعدام بر اثر سکته

کاربران شبکه‌های اجتماعی شامگاه چهارشنبه هفدهم آذر، برای آزادی و نجات جان عباس دریس، زندانی عرب اهوازی و از معترضان آبان 98 ماهشهر که به اعدام محکوم شده است، واکنش نشان دادند و کارزار توییتری به راه انداختند.

این کاربران با هشتگ #SaveAbbas صدور حکم اعدام برای عباس دریس را «ناعادلانه» خواندند و نسبت به آن اعتراض کردند.

برگزار کنندگان این کارزار می‌گویند اتهام قتل مامور در حالی برای عباس دریس مطرح شده که تمامی ویدئوهای ماهشهر حاکی از تظاهرات مسالمت‌آمیز است و هیچ یک از معترضان، اسلحه‌ای در دست نداشتند.

عباس دریس، شهروند عرب اهوازی است که از سوی دادگاه انقلاب بر اساس اعترافات اجباری اخذ شده از او که در تلویزیون ایران منتشر شده، به اتهام «محاربه»، «اخلال در نظم» و «شرکت در قتل مامور نوپو» به اعدام محکوم شد.

این زندانی از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان 98 در ماهشهر و متولد سال 1352 است.

دریس متهم است به طرف نیروهای نوپو شلیک کرده و با اصابت مرمی گلوله‌ای که از سوی او شلیک شده، یک مامور به نام «رضا صیادی» کشته شده است.

پیش‌تر، منابع مطلع از وضعیت این زندانی در گفت‌وگو با «العربیه» ضمن تایید این خبر و اشاره به اخذ اعترافات اجباری از او، خبر دادند که همسر عباس دریس، پس از چندین ماه پیگیری و مراجعه مکرر به دستگاه‌های ذ‌یربط، به‌دلیل فشار روحی فراوان سکته کرده و در پی این بیماری، چهار ماه پیش جان باخته است.

این منابع همچنین تایید کردند که مادر عباس دریس، یک‌شنبه 14 آذر، در روزی که قرار به اجرای حکم اعدام او بوده، نیز جان خود را از دست داد.

صدور حکم اعدام، به‌رغم «ابهامات اساسی» در پرونده

عباس دریس در حالی به اتهام قتل یک مامور به اعدام محکوم شده که شواهد کارشناسی حاکی از«بی‌گناهی» اوست.

در همین زمینه یک منبع مطلع به «العربیه» گفته بود: «به‌دلیل زیاد بودن مردم و هجوم نیروهای بسیج، سپاه و نوپو و تیراندازی مستقیم آنها، مجبور شدیم به طرف شهر عقب‌نشینی کنیم. نیروهای نوپو از جمله رضا صیادی به طرف مردم تیراندازی می‌کردند و گلوله از پشت به بدن رضا صیادی اصابت می‌کند و این امر توسط کارشناسی که صحنه حادثه را بررسی کرده نیز تایید شده است.»

حکومت ایران بارها اعترافات اجباری و تحت شکنجه اخذ شده از مخالفان که علیه خود، اعضای خانواده و دوستان نزدیک خویش سخن می‌گویند را از تلویزیون پخش کرده است. بسیاری از این افراد پس از آزادی گفته‌اند که با شکنجه و تهدید مجبور به اعتراف دروغین شده و به زور و یا دادن وعده‌های کاذب از آنها خواسته شده در برابر دوربین علیه خود و دیگران سخن بگویند.

اعتراضات آبان 98 از روز 24 این ماه آبان به‌دلیل افزایش سه برابری قیمت بنزین به مدت پنج روز ادامه یافت که بنا به گزارش سازمان‌های حقوق بشری طی آن نیروهای دولتی با خشونت بی‌سابقه تعداد زیادی معترض را کشته و هزاران نفر را زخمی و بازداشت کردند.

در جریان این اعتراضات مقامات جمهوری اسلامی با قطع کامل اینترنت، از بازتاب و انتقال اخبار سرکوب به خارج از کشور ممانعت کردند.

کشتار نیزار ماهشهر به عنوان یکی از نقاط عطف اعتراضات آبان 98 بود که بنا به گزارش «نیویورک تایمز» حدود 100 نفر از شهروندان عرب طی آن توسط نیروهای امنیتی ایران کشته شدند.

ایران هیچ‌گاه آمار دقیق قربانیان اعتراضات سراسری در این کشور به خصوص در ماهشهر را اعلام نکرد ولی خبرگزاری رویترز این تعداد را بیش از 1500 نفر ذکر کرد.

سازمان عفو بین‌الملل در 20 می 2020 مشخصات 304 نفر از کشته‌شدگان اعتراضات آبان سال 98 را منتشر کرد اما اخیرا این تعداد را به 324 نفر افزایش داد. این سازمان به تعدادی از کشته‌‌شدگان نیزار هم اشاره کرد اما فعالان عرب اهوازی تعداد این کشته‌ها را بسیار بیشتر عنوان کرده‌اند.

شایان ذکر است که به ابتکار سه سازمان مدافع حقوق بشر «عدالت برای ایران»، «حقوق بشر ایران» و سازمان بین‌المللی «با هم علیه اعدام» در پاسخ به خواست بازماندگان و خانواده‌های قربانیان اعتراضات دادگاه بین‌المللی آبان تشکیل شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: