آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 18 آذر ماه 1400 = 09-12 2021

برجام؛ پنج شرطی که در وین اوضاع را سخت می‌ کند

رسانه‌های حکومتی شامگاه چهارشنبه گزارش دادند که شبکه «المیادین» به نقل از منابع آگاه اعلام کرده است هیات جمهوری اسلامی در مذاکرات وین پنج شرط دارد.

بر این اساس، رژیم تهران در این دور از مذاکرات، علاوه‌ بر «لغو کامل» تحریم‌های واشینگتن و دریافت «ضمانت» از طرف آمریکایی، «جبران خسارت‌های به وارد شده به ایران» را شرط کرده است.

این در حالی است که در گزارش المیادین به چگونگی و نحوه جبران خسارت‌ها اشاره‌ای نشده است.

این گزارش افزوده که منابع ایرانی در عین حال به نتیجه رسیدن «سریع» مذاکرات را بعید دانسته و اظهارات اخیر وزیر خارجه انگلیس را یک پیام «تهدید غیرقابل قبول» خوانده‌اند.

وزیر امور خارجه انگلیس شب گذشته طی سخنرانی در اندیشکده «چتم‌هاوس» با تأکید بر لزوم پیوستن رژیم ایران به برجام گفت: «این (مذاکرات وین)، واقعاً آخرین شانس ایران برای پیوستن (به برجام) است و من شدیداً آن‌ها را ترغیب به چنین کاری می‌کنم زیرا ما برای همکاری با همپیمانان خود برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای بسیار مصمم هستیم».

وزارت‌خارجه فرانسه نیز پیش تر اعلام کرد: زمان بسیار مهم است. زیرا پنج ماه و نیم پس از آن‌که ایران مذاکرات را به‌حالت تعلیق در آورد، آنها هنوز به‌طور واقعی (مذاکرات را) از سر نگرفته‌اند. ما از این‌که هفته گذشته مذاکرات امکان از سر گرفته شدن نداشت، ناامید شدیم. در واقع پیشنهادات ارائه شده از سوی ایران در هفته گذشته مبنای منطقی و منطبق با هدف یک نتیجه‌گیری سریع در راستای منافع همه محسوب نمی‌شد. به جز ایران، هیچ‌یک از هیأت ها مایل نبودند که مذاکرات بر این مبنا از سر گرفته شود.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: