آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 18 آذر ماه 1400 = 09-12 2021

آمار خبرنگاران بازداشت‌شده در جهان باز هم رکورد زد

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) می‌گوید، شمار خبرنگاران و روزنامه‌نگاران بازداشتی در جهان باز هم رکورد زده است. در سال جاری میلادی ۴۲ خبرنگار نیز جان باخته‌اند.

به گزارش دویچه وله، خبرگزاری رویترز به نقل از کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) نوشت، از آغاز سال جاری میلادی تا اول دسامبر در سراسر جهان ۲۹۳ خبرنگار و روزنامه‌نگار به دلیل اطلاع‌رسانی بازداشت شده‌اند.

این ششمین سال است که کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران آمار رکوردشکن از بازداشت اهالی رسانه ارائه می‌دهد.

بنا بر مستندات این سازمان غیرانتفاعی و غیردولتی در نیویورک، چین با ۵۰ روزنامه‌نگار زندانی در صدر فهرست کشورهایی است که خبرنگاران را به دلایل شغلی دستگیر می‌کنند.

میانمار با ۲۶ خبرنگار زندانی در رده دوم قرار گرفته است. حکومت نظامی این کشور پس از کودتا در ماه فوریه سرکوب نیروهای اپوزیسیون و رسانه‌ها و خبرنگاران مستقل را آغاز کرد.

بر اساس فهرست کمیته نام‌برده، در مصر ۲۵ روزنامه‌نگار و خبرنگار زندانی هستند، در ویتنام ۲۳ نفر و در بلاروس ۱۹ نفر.

ترکیه، اریتره، عربستان سعودی، روسیه و ایران نیز در این فهرست ثبت شده‌اند.

آمار جان‌باختگان

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران همچنین از کشته شدن ۲۴ خبرنگار به دلیل انجام وظایف خود خبر داده است. ۱۸ خبرنگار هم طوری کشته شده‌اند که مشخص نیست به خاطر شغلشان به قتل رسیده‌اند یا به دلایل دیگر جان خود را از دست داده‌اند.

این سازمان غیرانتفاعی معتقد است که آمار بالای دستگیری و کشته‌شدن روزنامه‌نگاران و خبرنگاران منعکس‌کننده تحولات سیاسی در سراسر جهان و عدم تحمل روزافزون رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مستقل است.





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: