آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 24 آذر ماه 1400 = 15-12 2021

خبرگزاری بین المللی: رژیم ایران رکورددار اعدام زنان

خبرگزاری فرانسه امروز در گزارشی نوشت:: در سال جاری در ایران بیش از دوازده زن اعدام شده‌اند. این موضوع نگرانی‌ها را نسبت به این‌که سیستم قضایی رژیم ایران بدون در نظر گرفتن شرایط اجتماعی دست به کشتن و اعدام به‌عنوان مجازات می‌زند، شدت بخشیده است.

گروه‌های حقوق‌بشری می‌گویند، اکثر زنانی که در سال‌های اخیر در ایران اعدام شده‌اند به اتهام قتل به‌دار آویخته شده‌اند.

قانون قصاص اسلامی در ایران به این معنی است که شرایط تخفیف مانند خشونت همسر علیه زن، ممکن است توسط دادگاه در نظر گرفته نشود.

بنا به این گزارش در سال جاری حداقل ۱۵زن اعدام شده و از سال۲۰۱۰ تاکنون رقم اعدام زنان به بیش از ۱۷۰نفر رسیده است.

یکی از شریرترین پرونده‌های سال‌های اخیر اعدام ریحانه جباری ۲۶ساله در اکتبر ۲۰۱۴ بود که به اتهام قتل یک افسر سابق اطلاعاتی که قصد تجاوز به ریحانه را داشت به اعدام محکوم شد.

ریحانه جباری گفته بود او را برای گرفتن اعترافات اجباری شکنجه کرده بودند. اما با وجود این‌که یک کمپین بین‌المللی برای نجات جان او تشکیل شده بود، رژیم ایران او را اعدام کرد.

جولیا فرناندز از سازمان غیردولتی «با هم علیه مجازات اعدام» مستقر در پاریس گفت: این میزان مردسالاری، و این همه تبعیض علیه زنان برای فهم علت اعدام این همه زن توسط رژیم ایران مهم است.

فرناندز به خبرگزاری فرانسه گفت: بسیاری از این زنان سعی کرده‌اند از خود در برابر تلاش برای تعرض جنسی یا یک زمینه کلی خشونت و شرایط انفجاری دفاع کنند. علاوه بر این بسیاری از این زنان از طبقه پایین جامعه و کسانی که وضعیت‌شان نادیده گرفته شده، بوده‌اند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: