آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 3 دی ماه 1400 = 24-12 2021

گزارش هفتگی وضعیت حقوق بشر در کردستان ایران

آژانس خبری موکریان در کردستان ایران با انگیزه اطلاع رسانی بموقع و موثق و به قصد شکستن سکوت و سانسور خبری موجود در این بخش از جغرافیای ایران و دلخوش از اینکه در این راه تنها هدف رساندن صدای بی صـدایان و فریاد خاموشـان به گوش مردمان جویای حقـیقت و همچنین بااعتقاد به کار حرفه ای ، شروع به فعالیت نموده در نظر دارد که از مهر ماه سال جاری گزارشی هفتگی از وضعیت حقوق بشر در مناطق کردنشین به مخاطبین خود ارائه دهد.

قابل توجه است که در این زمینه نیز پیشتر در برخی از رسانه های خارج از کشور و به استناد منابع مختلف، فعالیت هایی صورت گرفته اما تفاوت کار آژانس در این زمینه استناد به گزارش های خبری و اخبار انتشار یافته در وب سایت موکریان است که به دلیل حساسیت های موجود، منابع خبری آن مشخص، در دسترس و قابل دفاع است.

لذا از تمامی دوستان و عزیزان مخاطب وب سایت موکریان انتظار می رود همچون گذشته ما را در پربارتر کردن این مهم یاری نموده و از پیشنهادات و انتقادات خود بهره مند سازند

1
اجرای حکم اعدام حیدر قربانی در زندان سنندج

موکریان ــ حیدر قربانی در زندان مرکزی سنندج اعدام شد.

برپایه گزارش رسیده به آژانس خبری موکریان، ساعت ٤ سحرگاه یک‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰، حکم اعدام حیدر قربانی، زندانی کُرد بدون اینکه اجازه آخرین ملاقات با خانواده‌اش به وی داده شود، در زندان مرکزی سنندج اجرا شد.

لازم به یادآوریست حیدر قربانی بهمن ماه ۹۸ تسط شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی به اتهام ”بغی” و «همکاری و عضویت در یکی از احزاب مخالف کورد» به اعدام محکوم شده و این حکم در تاریخ ۸ بهمن ۹۸ (۲۸ ژانویه ۲۰۲۰) در زندان مرکزی سنندج رسماً به وی ابلاغ گردید.

2
مجروح شدن یک کولبر در مرزهای نوسود

موکریان ــ یک کولبر در مناطق مرزی نوسود مجروح شد.

به گزارش رسیده به آژانس خبری موکریان، روز یکشنبه ٢٨ آذر ١٤٠٠، یک کولبر به نام "فایق حمیدی" بر اثر سقوط از ارتفاع در مرز نوسود زخمی شدە است.

لازم به ذکر است کولبر مذکور از ناحیه پا زخمی و جهت مداوا به یکی از مراکز درمانی شهرستان نوسود منتقل شده است.

3
اعزام به مرخصی حبیب الله لطیفی از زندان سنندج

موکریان ــ در چهاردهمین سال حبس حبیب‌الله لطیفی از زندان سنندج به مرخصی اعزام شد.

به گزارش رسیده به خبرنگار موکریان در سنندج، حبیب‌الله لطیفی زندانی محکوم به حبس ابد، روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه، در چهاردهمین سال تحمل حبس خود، با تودیع قرار وثیقه از زندان سنندج به مرخصی استعلاجی اعزام شد.

4
مصدومیت یک کارگر سیمبان در قروه

موکریان ــ یک کارگر ادارەی برق در قروە براثر حوادث ناشی از کار جان باخت.

به گزارش رسیده به موکریان، روز یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰، یک کارگر سیمبان شاغل در شرکت توزیع برق شهرستان قروه در استان کردستان بر اثر برق گرفتگی دچار مصدومیت شد.

شایان ذکر است این کارگر علیرغم اینکه بر اثر برخورد با سطح زمین از نواحی مختلف بدن دچار آسیب‌دیدگی شده از ناحیه دو دست هم کاملا دچار سوختگی شدید شده است.

5
‏مرگ یک کارگر اهل هورامان بر اثر حادثه کار در اقلیم کردستان

موکریان ــ یک کارگر اهل کردستان ایران در اقلیم کوردستان جان باخت.

به گزارش رسیده به آژانس خبری موکریان، ‏روز دوشنبه بیست و نهم آذرماه، یک کارگر به نام "احسان خسروی" اهل هورامان بر اثر برق‌گرفتگی و سقوط از ارتفاع در شهر رانیه از توابع اقلیم کردستان عراق جان خود را از دست داد.

لازم به ذکر است نامبرده متاهل و دارای یک فرزند می باشد و اهل اورامانات است.

6
آزادی احمد تمویی پس از 15 سال از زندان

موکریان ــ در پانزدهمین سال حبس؛ احمد تمویی از زندان ارومیه آزاد شد.

به گزارش رسیده به موکریان، احمد تمویی، زندانی کرد روز پنجشنبه ۲۵ آذر، در پانزدهمین سال دوران محکومیت خود از زندان ارومیه به مرخصی وصل به آزادی اعزام شد.

برپایەی همین گزارش نامبرده با وصل مرخصی به آزادی در حالی که کمتر از ده ماه از دوران محکومیت وی باقی مانده دیگر به زندان باز نخواهد گشت.

7
هر 24 ساعت 2 طلاق در ایلام

موکریان ــ آمار طلاق در استان ایلام رو به رشد است.

به گزارش منتشره از رسانەها، در نیمسال نخست سال جاری در هر شبانه روز دو مورد طلاق در ایلام به ثبت رسیده و طبق آمار رسمی، میانگین طلاق در ایلام بالاتر از میانگین کشوری بوده است.

لازم به ذکر است نبود مهارت کافی در ازدواج را می‌توان یکی از مهمترین علت آن برشمرد.




اردلان December 24, 2021 12:43 PM

رژیم بیگانه کاشت ج- ا با سرکوب وحشیانه مردم مظلوم بی دفاع بویژه در استانهای مرزی تلاش دارد تا با آزار مردم این مناطق بستر تجزیه طلبی را اینگونه آماده کنند تا در برابر ماندن بر سر قدرت به اهداف اهریمنی اربابان خود دست یابند!
اما کور خوانده اند چراکه اکنون مردم در این مناطق بخوبی دست رژیم ملاها را خوانده اند!
چراکه رژیم به پایان عمر ننگینش بسیار نزدیک شده و مردم در کمین ایستاده بویژه در استانهای کردستان، آذربایجان، خوزستان و سایر استانها در شهرهای سراسر کشور آماده اقدام به قیامی فراگیر و هماهنگ هستند!
 

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: