آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 6 دی ماه 1400 = 27-12 2021

دلیل ماندگاری سموم در محصولات کشاورزی در ایران

بازگشت محصولات صادراتی کشاورزی ایران؛ دلیل ماندگاری سموم در محصولات ایران چیست؟

به‌دنبال برگرداندن فلفل صادراتی ایران توسط روسیه و برگرداندن کیوی صادراتی توسط هندوستان، ترکمنستان و ازبکستان سیب زمینی صادراتی ایران را برگرداندند.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد گفت: این اقدام ترکمنستان و ازبکستان به‌دلیل وجود آلودگی و استاندارد نبودن سموم استفاده شده بوده است. طبق بررسی‌های به‌عمل آمده سمومی استفاده شده در محصولات کشاورزی از چین وارد می‌شود. گویا این سموم از کیفیت لازم برخوردار نیست.

رادیو فرانسه در گزارشی گفت: خاک ایران به دلیل شرایط اقلیمی و خاک حاصلخیز از پتانسیل بالایی برای کشت و برداشت محصولات متنوع کشاورزی برخوردار است. این محصولات از میوه‌ها تا صیفی‌جات از پسته تا کیوی و از فلفل تا زعفران متنوع هستند. اما صادرات برخی از محصولات کشاورزی ایران به دلیل آلودگی به سموم و کودهای شیمیایی با خطر روبرو شده است.

رئیس اتحادیه بارفروشان ایران با بیان اینکه صادرات برخی انواع میوه‌ها از جمله کیوی می‌تواند در کشورهای همسایه بازار خود را از دست بدهد، نسبت به حذف باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی تاکید کرده است.

فقدان نظارت موثر بر استفاده از سموم و کودهای شیمیایی و عدم آموزش صحیح کشاورزان در کاربرد صحیح این مواد شیمیایی از جمله عوامل اصلی آلودگی محصولات کشاورزی ایران عنوان شده است.

کوروش سلجوقی کارشناس کشاورزی می‌گوید: در حال حاضر کشاورزی ما با دو چالش مواجه است؛ یکی مصرف بی‌ضابطه کود‌های شیمیایی و دیگر سموم کشاورزی که رعایت نکردن استاندارد‌ها و ضوابط مصرف این دو ماده می‌تواند به کشاورزی ما ضربه زیادی بزند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: