آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 9 دی ماه 1400 = 30-12 2021

برجام؛ در مذاکرات اتفاقی روی داده که قبلا وجود نداشت

رئیسی در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور نیکاراگوئه گفته: امروز آمریکا در حال افول است و روز به روز ضعیف‌تر می‌شود. در نتیجه تحریم‌ها و تهدید‌های آمریکا تأثیری ندارد.

این در حالیست که روزنامه آرمان به‌نقل از علی بیگدلی، تحلیل‌گر داخلی با تأکید بر ضرورت تمکین در مذاکرات وین نوشته است: ما از سه جهت یعنی فضای بین‌المللی، منطقه‌ ای و داخلی تحت فشار هستیم. شرایط بسیار ناگواری در فضای اقتصادی ما حاکم است؛ هر روز با تنگی معیشت مردم و نارضایتی‌هایی مواجه هستیم که تداوم این شرایط برای نظام مفید نخواهد بود.

برای بسیاری از دود چراغ خورده‌های دنیای سیاست، روشن است که هر میزی برای مذاکرات چیده شود، دو طرف میز باید امتیازاتی را بدهند تا بتوانند به توافق برسند؛ وقتی طرفی توان این بده و بستان را نداشته باشد یعنی در تعادل‌قوا دست پایین را داشته و در بن‌بست است.

این همان نقطه‌ٔ تزلزل میز عریض و طویل مذاکرات وین است که حضار به هر نحو و با هر آرایش و ترکیبی که پای آن بنشینند، خروجی‌اش تفاوت کیفی ندارد. صد البته که تمام توان خامنه‌ای بر این است که مسیری برای خود در پیش بگیرد تا زمان بخرد و به بمب دست یابد؛ اما این روش دیگر سوخته و زمان تعیین‌تکلیف فرا رسیده است. تأکید نماینده اتحادیه اروپا بر محدودیت زمان به «هفته‌ها» نه «ماه‌ها»، همین واقعیت را برجسته‌تر می‌سازد.

در این میان به نظر می رسد موضع اروپا پس از کنار رفتن دولت میانه روی روحانی سخت تر شده است.

سایت حکومتی خبرآنلاین امروز با عنوان "نقش مخرب و مزاحمت‌آمیز تروئیکای اروپایی در مذاکرات وین" نوشت: از خبرهای حاشیه مذاکرات می توان چنین برداشت نمود که در حال حاضر آمریکا نظاره گر نتیجه تنش تروئیکای اروپا با هیات مذاکره کننده ایران در وین است و اراده جدی و آمادگی عملی برای اجرای تعهداتش طبق برجام را ندارد؛ و در مقابل اروپا هم تلاش می کند در بزنگاه وین منافع خود را در منطقه حفظ نماید که در تعارض با منافع و نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه است.

این منبع نوشت: در این دور از مذاکرات وین یک اتفاق دیگر روی داده که قبلا وجود نداشت و آن اصرار اروپا به حفظ منافع امنیتی در مذاکرات است. در حالیکه همه کشورهای۱ + ۴و حتی برخی اعضای دولت جدید آمریکا اذعان داشتند که دولت قبلی ایالات متحده اقدام غیرقانونی در خروج از برجام انجام داده، اما در این دوره از مذاکرات وین، دغدغه اروپا تنها بازگشت به برجام نیست و بیشتر سه کشور اروپایی در جهت تغییر رفتار ایران کنار میز مذاکره نشسته اند. و این بمنظور تخلیه قدرت داخلی و خارجی ایران است که در روند آن جمهوری اسلامی توان تمشیت و مدیریت امور را از دست بدهد. (یعنی برچیدن بساط موشکی و پهبادی و جمع کردن گروههای نیابتی تروریستی در منطقه)

این منبع در ادامه با تهدید کشورهای اروپايی نوشت: اروپایی ها باید مراقب باشند هرگونه شیطنت و شرارت به هیچ وجه از ناحیه جمهوری اسلامی ایران بی پاسخ نخواهد ماند و این اروپایی ها هستند که باید تبعات آن را به جان بخرند.




اردلان December 30, 2021 10:14 PM

این ادا اصولهای مسخره آمیز طرفین در دقیقه آخر این نمایشات مصحک بشکلی باور نکردنی و یکباره با عقب نشینی برنامه ریزی شده یکی از طرفهای مذاکره کننده به پابان خواهد رسید!
مگر آنکه تغییرات کلی در برنامه اصلی برجام صورت گرفته باشد که ما از آن آگاهی نداریم!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: