آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 12 دی ماه 1400 = 02-01 2022

اعدام؛ اگر پول داشتیم که اسلحه بخریم، نان می خریدیم

خبرگزاری هرانا – شماری از کنشگران مدنی و کارگری، فعالین حقوق زنان و خانواده های دادخواه با امضای بیانیه‌ای مشترک خواستار توقف فوری اعدام عباس دریس، زندانی محبوس در زندان ماهشهر شده‌اند.

آقای دریس، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در جریان این اعتراضات به همراه برادر خود محسن دریس به اتهاماتی از جمله محاربه، اخلال در نظم و مشارکت در قتل یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی موسوم به نوپو بازداشت و نهایتا در یک روند پرابهام قضایی-اداری به اعدام محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شماری از کنشگران مدنی و کارگری، فعالین حقوق زنان و خانواده‌‌های دادخواه با امضای بیانیه‌ای مشترک خواستار توقف فوری اعدام عباس دریس، زندانی محبوس در زندان ماهشهر شده‌اند.

امضاکنندگان در بخشی از این بیانیه ضمن اعتراض به حکم اعدام و غیرحقوقی خواندن فرآیند صدور حکم عباس دریس در خصوص اتهام خرید اسلحه به این شهروند نوشته‌اند: «عباس دریس متهم به خرید اسلحه است اما خانواده‌اش معترضانه می گوید:”ما اگر پول داشتیم که اسلحه بخریم نان می خریدیم.”»

آقای دریس، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در جریان این اعتراضات به همراه برادر خود محسن دریس به اتهاماتی از جمله محاربه، اخلال در نظم و مشارکت در قتل یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی موسوم به نوپو بازداشت و نهایتا در یک روند پرابهام قضایی-اداری به اعدام محکوم شد. هرانا پیشتر در گزارشی با عنوان «اعدام و حبس ابد؛ سرنوشت پرابهام دو بازداشت شده واقعه نیزار ماهشهر در اعتراضات آبان ۹۸» به این پرونده پرداخته بود.

متن کامل این بیانیه عینا در ادامه می‌آید:
«ما خواهان لغو فوری حکم ظالمانه اعدام عباس دریس هستیم!

متاسفانه خبرها حکایت از ادامه چرخه جانسوز اعدام دارد. مقامات حکومتی به خانواده عباس دریس، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ زندان ماهشهر خبر حکم اعدام او را داده اند. دردناک است سرزمینی که حکامش مزد رنجوران به ستوه آمده را اعدام می داند. مردمی که در شدائد بسیار در نیزار ماهشهر قتل عام شدند و هرگز قاتلین آنها شناسایی و مجازات نشدند. اما اکنون عباس دریس مردی از تبار درد و رنج و تبعیض در انتظار حکم اعدام نشسته است. عباس دریس متهم به خرید اسلحه است اما خانواده‌اش معترضانه می گوید: “ما اگر پول داشتیم که اسلحه بخریم نان می خریدیم.”

عباس دریس در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ به همراه برادر خود محسن دریس بازداشت و به “محاربه، اخلال در نظم و مشارکت در قتل یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی موسوم به نوپو” متهم شده‌ است. این اتهام هرگز در دادگاه علنی با رعایت موازین حقوقی و دادرسی عادلانه و با داشتن وکیل انتخابی مورد بررسی قرار نگرفته است و هیچ سندی مبنی بر اتهامات او وجود ندارد و هرچه بوده ادعای بی‌سند شفاهی بوده است. صدور حکم اعدام آن هم با چنین فرآیند غیرحقوقی، از هر زاویه، نگریسته شود، توجیه ندارد. همسر آقای دریس پس از صدور حکم اعدام آقای دریس و پیگیری‌های بسیار بر اثر فشار وارده دچار سکته مغزی شد و چهار ماه پیش جان خود را از دست داد. ما را چه شده که از منجنیق فلک تیر فتنه و باران اندوه را سر باز ایستادن نیست.

اینک از همه کنش‌گران حقوق بشر، حق‌مداران و عدالت‌طلبان سراسر جهان می‌خواهیم که با حمایت قاطع خود از عباس دریس نگذارند، داستان مظلومانه نوید افکاری، حیدر قربانی و روح الله زم و دیگر سربه داران سرزمین ما، اندوه دیگری را بر اندوهان پیشین ما بیفزاید.

عباس دریس تحت شکنجه‌ها و فشارهای گوناگون، اعترافاتی تلویزیونی در خصوص تیراندازی به نیروی انتظامی داشته که هرگز صحت نداشته و حکومت حاضر نیست در دادگاهی علنی و با حضور هیات منصفه به راستی‌آزمایی امری بپردازد که ارتباط مستقیم با دادن و ستاندن جانش پیدا می کند. این در حالی است که ماهشهر و شهرک‌های حاشیه‌ای آن از کانون‌های اصلی اعتراضات آبان ۹۸ بود و تا امروز روایت‌های متعددی از شدت سرکوب در آن، به‌خصوص به رگبار بستن معترضان در نیزارها، منتشر شده است.

ای آزادگان و حق‌طلبان! بیایید صدای بی صدایان باشیم! اگر امروز یکصدا لغو اعدام عباس دریس را فعالان حقوق بشر صدا زنند، شاید از تکرار ستاندن جانی دیگر جلوگیری شود. نگذاریم عباس دریس به سرنوشت دیگر معترضان سرزمین ما دچار شود و به خاطر سناریوی دروغین حکومت چوبه دار را زیر پای او بیفکنند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: