آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 14 دی ماه 1400 = 04-01 2022

منبع فرانسوی: هیچ امیدی به بهبود وضعیت در ایران نیست

روزنامۀ لوموند در مطلبی نوشته است با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی نه فقط موقعیت جناح تُندرو حکومت اسلامی در ایران تقویت شد، بلکه نگرانی از موارد نقض حقوق بشر در ایران نیز افزایش یافت.

به گزارش رادیو فرانسه، لوموند نوشته است که از این پس سه قوۀ کشور در کنترل جناح محافظه کار و همسو با سیاست‌های علی خامنه‌ای است.

به نوشتۀ لوموند روی کار آمدن ابراهیم رئیسی که نقشی کلیدی در اعدام هزاران زندانی سیاسی در تابستان و پائیز سال ١٣٦٧ داشته هیچ امیدی برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران باقی نمی گذارد.

سعید دهقان حقوقدان و وکیل دعاوی در ایران در گفتگو با خبرنگار لوموند گفته است که شمار محکومیت های زندان، اعدام و شلاق علیه منتقدان جمهوری اسلامی شدیداً افزایش یافته است. لوموند به نقل از گزارش سالانۀ سازمان حقوق بشر ایران افزوده است که در سال ٢٠٢١ احکام زندان مدافعان حقوق زنان، دانشجویان و کارگران پنجاه درصد افزایش یافت.

لوموند از دستگیری دو حقوقدان ایرانی، مصطفی نیلی و آرش کیخسروی، و همچنین مهدی محمودیان، وبلاگنویس و روزنامه نگار سیاسی به عنوان نمونه هایی از سرکوب و آزار نمایندگان جامعۀ مدنی ایران در سال گذشته یاد کرده است. هر سه این افراد پیش از دستگیری اعلام کرده بودند قصد دارند شکایتی را علیه رهبر حکومت اسلامی ایران، علی خامنه‌ای، به دلیل نقش او در نحوۀ مدیریت بحران کرونا در کشور تسلیم مراجع قضایی بکنند.

لوموند افزوده است : دادگاه انقلاب هر سه آنان را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی دستگیر و زندانی کرد و دستگیرشدگان اکنون در خطر محکومیت به ده سال زندان به سر می‌برند. مقاله‌نویس لوموند از نرگس محمدی به عنوان یکی دیگر از چهره‌های شاخص جامعۀ مدنی یاد کرده که مجدداً در نوامبر گذشته دستگیر و همچنان در سلول انفرادی نگهداری می‌شود.

نرگس محمدی در اواخر دسامبر گذشته اعلام کرد که او دائماً تحت بازجویی است و مقامات جمهوری اسلامی او را اینبار متهم به جاسوسی برای عربستان کرده‌اند. علت این اتهام این است که دولت نروژ نرگس محمدی و یک فعال حقوق زنان در عربستان را به عنوان نامزدهای جایزۀ نوبل صلح معرفی کرده بود.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: