آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 16 دی ماه 1400 = 06-01 2022

نویسندگان دربند ایران؛ قربانی کرونای حکومتی ولایت

مقامات قضایی جمهوری اسلامی در شرایط همه‌گیری کرونا نویسندگان را دستگیر و پس از ابتلا به بیماری کرونا در زندان با بی‌توجهی عمدی به سوی مرگ سوق می‌دهند.

به گزارش دویچه وله، به نظر می‌رسد ویروس کرونا نقش "خسرو براتی" راننده اتوبوس حامل نویسندگان برای پرت کردن آنها به دره را ایفا می‌کند.

بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن از اعضای کانون نویسندگان ایران در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و وضعیت بسیار نامساعد زندان‌ها به اتهام "تبلیغ علیه نظام"و "اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور" دستگیر شدند. بکتاش آبتین و رضا خندان (مهابادی) در زندان به کرونا مبتلا شده و مراجعه آنها به بهداری برای درمان با کوتاهی مسئولان زندان همراه بوده است.

بکتاش آبتین دبیر پیشین کانون نویسندگان ایران دو بار در زندان به کرونا مبتلا و هر دو بار نیز با بی‌توجهی زندانبان‌ها مواجه شد. بار اول پس از مراجعه به درمانگاه زندان با وجود مثبت بودن تست کرونا، سرفه‌های شدید، از دست دادن حس بویایی، تب و بدن درد شدید به بند خود فرستاده شد و برای حفظ جان دیگر زندانیان، خود را در حسینیه بند قرنطینه کرد. در نهایت پس از وخامت اوضاع جسمی به بیمارستان منتقل شد.

محمد رسول اف کارگردان فیلم "دست نوشته ها نمی‌سوزند" که درباره قتل‌های زنجیره‌ای و کشتار نویسندگان است، همان زمان در توییت خود عکسی از بکتاش آبتین در حالیکه پاهایش با پابند به تخت بسته بود منتشر کرد و نوشت که شاعر را با پابند زمخت فلزی به تخت بیمارستان بسته‌اند.

بار دوم آبتین به علت تب، بدن درد شدید و ضعف عمومی به بهداری زندان مراجعه کرده و همبندان و خانواده‌اش تا مدتی از وضعیت او اطلاعی نداشتند. آبتین سرانجام در بیمارستان بستری شد و به دلیل درگیری بالای ریه و پایین بودن جدی سطح اکسیژن خون نشانه‌ای از بهبود در او مشاهده نشد و پزشکان تصمیم گرفتند او را به خواب مصنوعی اجباری ببرند.

رضا خندان (مهابادی)عضو دیگر کانون نویسندگان نیز پس از شرایط بد جسمی با اعتراض همبندانش مبنی بر عدم رسیدگی به شرایط او توسط مسئولان زندان به بیمارستان منتقل شد.

بنا بر گزارشی که کانون نویسندگان منتشر کرد امکان ملاقات با او و دسترسی به پرونده پزشکی‌اش وجود نداشت. در نهایت خانواده او توانستند به مدت پنج روز برایش مرخصی استعلاجی بگیرند تا بتوانند او را به بیمارستان بهتری منتقل کنند. این در حالی است که این نویسنده به بیماری قلبی مبتلا است.

کانون نویسندگان ایران خواستار آزادی بی‌قید و شرط رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین، کیوان باژن، آرش گنجی و سایر زندانیان سیاسی و عقیدتی است و مسئولیت هر گزندی به سلامت و جان اعضای خود را متوجه حکومت و به ویژه قوه قضاییه آن می‌داند.

اعتراضات بین‌المللی

پیش‌تر تعدادی از زندانیان سیاسی در اوین، نسبت به بی‌توجهی ‌مقام‌های مسئول در سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه به شیوع کرونا، اعتراض کرده بودند. سازمان عفو بین‌الملل نیز در گزارشی ضمن انتشار نسخه‌ای از چند نامه مقام‌های ارشد زندان‌های ایران به مقام‌های وزارت بهداشت، اعلام کرد که این نامه‌های رسمی شواهدی ناخوشایند از ناکامی حکومت در محافظت از زندانیان است و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به صورت عمدی از رسیدگی پزشکی به زندانیانی با پرونده‌های سیاسی خودداری کرده و جان این زندانیان را در معرض خطر جدی قرار داده‌اند.

آذر نفیسی، نویسنده سرشناس و استاد دانشگاه‌های آمریکا از درخواست انجمن قلم آمریکا برای آزادی بی قید و شرط بکتاش آبتین و دیگر نویسندگان ایرانی که به‌صورت غیر منصفانه زندانی شده‌اند، حمایت کرده است.

جایزه انجمن قلم آمریکا در سال ۲۰۲۱ به سه نویسنده ایرانی کیوان باژن، بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی اهدا شد. آبتین این جایزه را به آزادی خواهان سراسر جهان تقدیم و اظهار امیدواری کرد که روزی فرا برسد تا هیچ کس به دلیل بیان اندیشه‌ها و تفکراتش و "خواست زیبای آزادی" به زندان نیفتد.

او قبل از رفتن به زندان در ویدیویی اعلام کرد که فشارهای ماموران حکومتی و حکم شش سال زندان، خللی در عزم راسخ او و همکارانش در انجام وظایفشان ایجاد نخواهد کرد و پیش‌کسوتان و همچنین جوانان پرشور نخواهند گذاشت که چراغ کانون نویسندگان ایران خاموش شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: