آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 17 دی ماه 1400 = 07-01 2022

قزاقستان؛ نگرانی رژیم ایران/ورود تانک‌های روسی+فیلم

بحران قزاقستان؛ ادامه سرکوب خشونت‌بار معترضان همزمان با ورود نیروهای روسیه...گزارش‌ها حاکی از آن است که اولین گروه از نیروهای تحت فرماندهی روسیه در بحبوحه سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات ضد دولتی وارد قزاقستان شده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعتراضات و رویدادهای اخیر قزاقستان را تلاش سازمان یافته از خارج برای اخلال ثبات و امنیت این کشور دانست و از اعزام نیروها به قزاقستان که انان را "صلحبانان سازمان پیمان امنیت جمعی" خواند، خبر داد. (فیلم زیر)

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز با تأکید بر اینکه تحولات جاری در قزاقستان یک موضوع داخلی است، هشدار داد که برخی طرف‌های خارجی با سوء استفاده از شرایط، درصدد دامن زدن به ناآرامی ها و ایجاد بی ثباتی دراین کشور هستند.

خطیب زاده پنج‌شنبه شب در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت تحولات در قزاقستان اظهار داشت: همانطور که پیشتر هم تاکید شد ثبات و امنیت در قزاقستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و لذا امیدواریم روند بازگشت آرامش به آن کشور هرچه بیشتر تسریع گردد.

در همین حال تازه‌ترین گزارش‌های رسیده از قزاقستان حاکی است که درگیری و تیراندازی در آلماتی، بزرگترین شهر این کشور، ادامه دارد و نیروهای امنیتی توسط واحدهای اعزامی از سوی ائتلاف نظامی به رهبری روسیه تقویت شده‌اند.

خبرنگاران رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در آلماتی می‌گویند روز پنجشنبه ۱۶ دی نیروهای امنیتی که برخی از آن‌ها سوار بر نفربرهای زرهی بودند در میدان جمهوری به سوی معترضان شلیک کردند.

در پی تشدید ناآرامی‌ها و گسترش اعتراضات قزاقستان، یک ائتلاف امنیتی منطقه‌ای به رهبری روسیه، در طول شب گذشته نیروهای خود را به قزاقستان اعزام کرد.

قاسم جومارت توقایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان، روز چهارشنبه از روسیه تقاضای کمک کرد.

پلیس آلماتی اوایل روز پنجشنبه اعلام کرد که طی روز گذشته «ده‌ها» معترض را کشته و حدود دو هزار نفر را بازداشت کرده است.

به گفته یک فعال سیاسی، معترضانی که در میدان جمهوری آلماتی تجمع کرده بودند، جوانان غیرمسلح بودند.

آمریکا: جهان نظاره گر است

هم زمان با اعزام نیروهای روسیه به قزاقستان، خبرنگار بی‌بی سی می گوید که میدان مرکزی شهر آلماتی به یک میدان جنگ تبدیل شده است و صدای رگبار مسلسل طی شب در بزرگ‌ترین شهر قزاقستان شنیده می شود. مقامات تا به حال از کشته شدن ۱۸ نیروی امنیتی و زخمی شدن یک هزار نفر خبر داده اند.

اولین گروه نیروهای روسی تحت عنوان اعضای "سازمان پیمان امنیت جمعی" به قزاقستان اعزام شده اند.

در واشنگتن، دولت جو بایدن علیه هرگونه نقض حقوق بشر توسط نیروهای تحت رهبری روسیه هشدار داده و گفته است: جهان نظاره گر است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که اعزام نیروهای خارجی به قزاقستان باید با احتیاط انجام شود. او گفت که این حرکت نباید استقلال این کشور را تضعیف کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی گفته است که حضور این نیروها متشکل از روسیه،‌ بلاروس، تاجیکستان، قرقیزستان و ارمنستان، می تواند بین چند روز تا چند هفته طول بکشد.

هنوز مشخص نیست که چند معترض در درگیری‌های اخیر کشته یا مجروح شده اند. شبکه اینترنت در سراسر قزاقستان قطع شده است.

سازمان پیمان امنیت جمعی یکی از سازمان‌های فعال نظامی و چندمنظوره درحوزهٔ آسیای میانه و قفقاز است که به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پس از کاهش توان سیاسی، اقتصادی و رزمی فدراسیون روسیه با هدف افزایش ظرفیت‌ها و متحد نگه داشتنِ کشورهای عضو پیشین توسط روسیه پایه‌گذاری شد.

یکی از دیگر اهداف عمدهٔ سازمان پیمان امنیت جمعی محدود کردن زمینهٔ گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و نفوذ ایالات متحده آمریکا در حوزهٔ کشورهای همسایه و متحدان پیشینِ روسیه است که دولت روسیه می‌خواست با ایجاد ساختارهای جدید سیاسی، اقتصادی و رزمی بازیگرِ اصلی در منطقهٔ آسیای میانه و قفقاز باشد.




www.youtube.com/watch?v=tegJk8PTRwE

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



خسرو January 7, 2022 10:53 AM

اصلا این چه معنی میده که تانک آوردند تو خیابانها ؟ میخواهند با تانک شلیک کنند به مردم معترض ؟ امیدوارم مردم پیروز بشوند تا درسی به دیکتاتورها داده باشند پیروزی مردم قزاقستان انگیزه خوبی برای مردم ایران است نابود باد دیکتاتوری و مرگ بر جمهوری اسلامی و امثالهم

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: