آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 18 دی ماه 1400 = 08-01 2022

رخداد یک فاجعه دیگر؛ بکتاش آبتین نویسنده دربند درگذشت

کانون نویسندگان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بکتاش آبتین، شاعر و فیملساز و از اعضای این کانون که در حال گذراندن حکم شش سال زندان بود، درگذشت.

آقای آبتین روز دوشنبه ۱۵ آذرماه به دلیل بروز علائم شدید کرونا از زندان اوین به بیمارستان منتقل شده و با فاصله چند روز به دلیل حال نامناسب جسمی به بخش مراقبت های ویژه منتقل شد.

در روزهای اخیر، خبرهایی از وخامت حال بکتاش آبتین منتشر شده بود و در بیانیه پیشین کانون نویسندگان نیز تاکید شده بود که او در کمای مصنوعی به سر می‌برد.

کانون نویسندگان ایران، با اشاره به «تاخیر عامدانه در انتقال سریع» بکتاش آبتین‌ به «بیمارستان»، «مسئولیت جان و سلامت بکتاش آبتین، عضو پیشین هیات دبیران کانون نویسندگان ایران را برعهده حکومت» دانسته بود.

در بیانیه اخیر نیز آمده است که به زودی جزییاتی از «ستمی که بر بکتاش آبتین رفت» توسط این کانون منتشر خواهد شد. در این بیانیه آمده است: «بکتاش آبتین زنده است، چون روح آزادی‌خواهی و ستیز با پلشتیِ استبداد و ستم زنده است.»

به نوشته خبرگزاری هرانا، آقای آبتین به دلیل وخامت حالش، در روز ۱۵ آذرماه به بهداری زندان اوین و سپس به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد. در این زمان انتشار عکس‌های بکتاش آبتین که بر روی تخت بیمارستان پابند داشت با واکنش گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.

کانون نویسندگان ایران پیشتر با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت حال عمومی بکتاش آبتین ابراز نگرانی کرده بود و با اشاره به اینکه وضعیت کنونی آقای آبتین به دلیل عدم رسیدگی به موقع پزشکی و اعزام به بیمارستان وخیم شده است، نوشت “حکومت جمهوری اسلامی، مسئول عواقب هر اتفاقی‌ست که برای نویسندگان زندانی به‌خصوص بکتاش آبتین پیش آید. حکومت عامدانه جان زندانیان سیاسی را به بازی گرفته است و آنان باید پیش از وقوع هر فاجعه‌ای آزاد شوند، خاصه آنکه همه می‌دانیم این نویسندگان هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند که بخواهد مجازاتی برایشان در کار باشد.”

کانون نویسندگان در بیانیه خود نوشته است: بکتاش آبتین (۱۴۰۰- ۱۳۵۳)، شاعر، فیلمساز و عضو پایدار و برجسته‌ کانون نویسندگان ایران که جان شیرین خود را فدای آزادی کرد، از میان ما رفت. حکومت آزادی‌ستیزان، گُردی از دلاوران آزادی‌خواه ‌را از ما گرفت...

به گزارش هرانا، مرگ زندانیان به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان‌های جمهوری اسلامی امری مسبوق به سابقه است. خردادماه امسال ساسان نیک نفس، زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ علیرغم وضعیت وخیم جسمی بدون رسیدگی مناسب پزشکی در بهداری زندان نگهداری شده و نهایتا جان خود را از دست داد.

سال گذشته نیز بهنام محجوبی، درویش گنابادی زندانی در پی مسمومیت دارویی از زندان اوین به بیمارستان منتقل شده و در تاریخ ۳ اسفندماه در بیمارستان لقمان تهران درگذشت. اخیرا نیز عادل کیانپور، زندانی محبوس در در شرایط پرابهامی در زندان شیبان اهواز جان خود را از دست داد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: