آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 23 دی ماه 1400 = 13-01 2022

آخرین اخبار مربوط به برجام؛ آمریکا: تضمین وجود ندارد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: در دیپلماسی و امور بین الملل چیزی به نام تضمین وجود ندارد. ما فقط می‌توانیم برای دولت کنونی آمریکا صحبت کنیم.

به گزارش ایرنا، ند پرایس عصر چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن افزود: در هفته‌های اخیر ما شاهد پیشرفت کمی بوده ایم. پیشرفت کم بهتر از نبود پیشرفت است، اما پیشرفت کم به خوبی پیشرفت قابل توجه نیست. پیشرفت کم همچنین برای دستیابی به آنچه که ما صادقانه و مصمم به دنبال آن بوده ایم یعنی بازگشت مشترک به پایبندی متقابل کافی نیست.

این مقام وزارت خارجه دولت بایدن با بیان اینکه امیدواریم در وین شاهد پیشرفتی بیشتر باشیم، مدعی شد که چگونگی سرعت این مذاکرات غیر مستقیم برعهده ایرانی‌ها است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی درباره گمانه زنی‌های رسانه‌ای درباره زمان تصمیم گیری درباره مذاکرات وین، با بکارگیری این تاکتیک برای فشار بر تیم ایران در مذاکرات مدعی شد قبلا هم اعلام کرده ایم فرصت بسیار کم است. ما از زمان طولانی و ماه‌ها صحبت نمی‌کنیم بلکه از چند هفته صحبت می‌کنیم.

وی در عین حال مدعی شد ما نمی‌توانیم زمانی برای مذاکرات تعیین کنیم، زیرا این یک فرصت زمانی نیست که رو به اتمام است بلکه زمانی است که بر اساس تقویم ارزیابی‌های تکنیکی و فنی بنا شده است.

ند پرایس در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پایبندی ایران به معاهده ان پی تی و تعهداتش و نیز فتوای مطرح شده در این زمینه مدعی شد که ما هیچگاه به یک فتوا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تکیه نکرده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی درباره دادن تضمین به ایران درباره خارج نشدن دولت بعدی آمریکا از توافق اظهار داشت ما در دیپلماسی و امور بین الملل چیزی به نام تضمین وجود ندارد. ما می‌توانیم برای دولت کنونی آمریکا صحبت کنیم.

در همین حال یک دیپلمات غربی گفت: اوایل فوریه تاریخ پایانی واقعی برای مذاکرات وین است زیرا هر چه ایران بیشتر در خارج از توافق بماند، تخصص هسته‌ ای بیشتری کسب خواهد کرد و در صورت انتخاب، زمان لازم برای ساخت بمب را کوتاه می‌کند.

این در حالیست که بیش از ۱۰۰ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از دولت جو بایدن خواستند که از مذاکرات اتمی با ایران دست بکشد و بر اجرای قاطعانه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی متمرکز شود.

این نمایندگان از بایدن خواستند به جای ادامه مذاکرات بی‌حاصل وین تحریم‌های ایران را به ویژه در ارتباط با فروش نفت این کشور به چین قاطعانه به اجرا بگذارد.

این نامه که از سوی اعضای ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، از جمله مایکل مکال، تهیه شده خاطرنشان کرد که هرگونه تاخیری در این روند، تنها باعث می‌شود ایران فعالیت‌های مخرب منطقه‌ای و اهداف هسته‌ای خود را گسترش دهد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: