آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 23 دی ماه 1400 = 13-01 2022

کارشناس؛ چرا طالبان زیر بار حکومت فراگیر نخواهد رفت؟

جبهه مقاومت ملی افغانستان" به رهبری احمد مسعود در یک اعلامیه رسمی گفته است که دیدار هیأتی از اعضای آن با طالبان در ایران "برای حل مشکل کشور از راه مصالحه و مذاکره" صورت گرفت. "جبهه مقاومت ملی" در این دیدار بر اهداف خود از جمله "تشکیل حکومت واقعی اسلامی و همه‌شمول در نتیجه اراده مردم افغانستان" تاکید داشته است. اما نمایندگان طالبان "بر ادامه وضع موجود" تاکید کردند.

جبهه مقاومت ملی افغانستان اعلام کرده که نشست با طالبان هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته است. در اعلامیه این جبهه آمده است: "عدالت اجتماعی، نوع نظام٬ حقوق شهروندی، آزادی بیان، حقوق و نقش واقعی بانوان، انتخابات و حق تعیین سرنوشت مردم افغانستان توسط خودشان از جمله اهداف و موضوعاتی بود که در آن نشست از سوی هیأت جبهه مقاومت ملی به عنوان حق مردم افغانستان یاد گردید. "

طالبان زیر بار حکومت فراگیر نخواهد رفت

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل افغانستان در گفتگو با فرارو در این باره گفت: متاسفانه این گفتگو‌ها نتیجه‌ای در برنداشت، احمد مسعود به دنبال تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان با حضور تمامی اقوام و مذاهب است، اما طالبان زیر بار چنین موضوعی نمی‌رود هرچند این گروه اعلام کرده که دولتی که تشکیل داده فراگیر است، اما قرائت آن‌ها از این موضوع با قرائت اقوام و مذاهب دیگر متفاوت است.

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به اینکه طالبان از لحاظ ایدئولوژیک و قومیتی خود را مُحِق اصلی حکومت در افغانستان می‌داند، اضافه کرد: با توجه به ایدئولوژی حاکم بر طالبان، این‌ها خود را تنها دولت بر حق در افغانستان می‌دانند، همچنین قوم پشتون که حدود ۱۰۰ سال است در اکثر سال‌ها حکومت در افغانستان را برعهده داشته، طالبان نیز این قومیت را نمایندگی می‌کنند، بنابراین تحت چنین مسائلی به هیچ عنوان این گروه زیر بار تقسیم قدرت در افغانستان نمی‌رود و تلاش‌ها برای حکومت فراگیر که آزادی‌های مدنی، حقوق زنان و آزادی بیان را افغانستان محترم بشمارد، به نتیجه نخواهد رسید.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: