آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 25 دی ماه 1400 = 15-01 2022

روزنامه: سفر اتباع ایران به کشور عربی برای انجامِ گدایی

سیر قهقرایی اعتبار پاسپورت جمهوری اسلامی ادامه دارد

روزنامه توسعه ایرانی نوشت: پاسپورت ایرانی در رده‌بندی «شاخص پاسپورت هنلی» که به تازگی منتشر شده، یک بار دیگر در قعرِ جدولِ معتبرترین پاسپورت‌هایِ جهان قرار گرفته است. براساس این رده‌بندی، ایرانی‌ها می‌توانند بدون پاسپورت فقط به ۴۲ کشور جهان سفر کند، آن هم کشورهایی که اغلب‌شان نه پرواز مستقیمی به ایران دارند و نه رونق برای افزایش مراوده. عددی که برای یک شهروند ژاپنی به عنوان کشوری در صدر همین جدول، ۱۹۲ است.

بی‌اعتبار شدن پاسپورت ایرانی هر چند فرآیندی است که از سال‌های قبل آغاز شده، اما به نظر می‌رسد در دو دهه اخیر سرعت آن افزایش قابل‌توجهی داشته است.

درحال حاضر و بدون درنظر گرفتن محدودیت‌های کرونا، با گذرنامه ایرانی می‌توان به جمهوری آذربایجان، قطر، لبنان، ترکیه، ارمنستان، گرجستان، عمان، سوریه، سریلانکا، مالدیو، ماکائو، کامبوج، مالزی، نپال، تیمور شرقی یا لسته از مستعمره‌های اندونزی، اکوادور، بولیوی، ونزوئلا، جزایر کوک، میکرونزی، نیووی، جزایر پالائو، ساموآ، تووالو، دومینیکا،‌هاییتی، جزایر کیپ‌ورد، جزایر کومورس، گینه بیسائو، کنیا، ماداگاسکار، موریتانی، موزامبیک، روآندا، سنگال، سیشل، سیرالئون، سومالی، تانزانیا، توگو، اوگاندا و زیمبابوه بدون روادید یا از طریق ویزای فرودگاهی سفر کرد. لیستی که بیشتر آنها شامل کشورهایی است که نه تنها مقصد سفر ایرانی‌ها نیست که پرواز مستقیم به آن‌ها هم وجود ندارد و تبعا روادید آنها هم برگی زرین در کارنامه ایرانی‌ها محسوب نمی‌شود و گرهی از مشکلاتشان نمی‌گشاید.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، اعتباربخشی به پاسپورت بیش از هر چیز به وضعیت اقتصادی شهروندان یک کشور مربوط می‌شود. شرایطی که کشور ما در حال حاضر در آن گرفتار آمده است و به این جهت نمی‌توان امیدوار بود اعتباری بر روادید ایرانی‌ها ببخشد.

در سال ۱۳۹۷، ایران و صربستان امکان مسافرت بدون ویزا برای شهروندان دو کشور به خاک یکدیگر را فراهم کردند. این، اما در حالی بود که صربستان، خیلی زود این امتیاز را به دلیل افزایش مهاجرت غیرقانونی ایرانی‌ها از این طریق به اروپا لغو کرد.

این اتفاق در عمان هم به شکلی دیگر رخ داد. روزنامه «شرق» در گزارشی نوشته بود که دلیل اصلی توقف صدور ویزای گردشگری آنیِ کشورِ عمان برای شهروندان ایرانی، «سفر تعدادی از اتباع ایران به این کشور برای انجامِ گدایی بوده است».




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: