آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 25 دی ماه 1400 = 15-01 2022

کارشناس؛ سود برجام به جیب چه کسانی خواهد رفت؟

با برداشتن تحریم‌ها اتفاق بزرگی در کشور روی نخواهد داد. بخش عظیمی از مشکلات اقتصادی ما درون خودمان است؛ مسئله دزدی و اختلاس و رانت‌خواری ربطی به برجام ندارد.

جاوید قربان اوغلی دیپلمات پیشین وزارت امور خارجه و کارشناس بین‌الملل در گفتگو با روزنامه مستقل گفت: سخنان رهبری مبنی بر اینکه "تعامل موقت با دشمن مشکلی ندارد"، مجوزی بود که آمریکایی‌ها در مذاکرات حضور داشته باشند. اما اینکه چگونه اتفاق بیفتد مشخص نیست. با توجه به سفر عبداللهیان به عمان و توجه به اینکه عمان عمدتا رابط ایران و آمریکا بوده است بنظر می‌رسد که این اتفاق یا افتاده و صلاح نمی‌دانند خبری‌اش کنند یا به زودی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: اگر چنانچه ما روی روسیه و چین شرط‌بندی کنیم بزرگترین اشتباه است، زیرا آن‌ها اصلا نمی‌توانند کاری برای ما انجام دهند؛ آمریکایی‌ها نیز از طریق هیچ کشوری به ما امتیاز نخواهند داد و مستقیم با ما طرف هستند. برخی از کارهایی که تیم مذاکراتی ما انجام می‌دهد برخلاف غرور ملی ماست، یعنی هرچه در پرونده روسیه با ایران نگاه کنیم یک نقطه روشن وجود ندارد. فرض کنید این نفتی هم که از ما با تخفیف می‌خرند؛ چه منفعتی برای ما دارد؟

در صورتیکه مذاکرات به نتیجه نرسد، موقعیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فضای وحشتناکی علیه ایران ساخته خواهد شد و کشورها دیگر با ما همکاری نخواهند کرد. بخصوص که در شرایط قبل هم نیستیم که وضع اقتصاد ما نسبتا خوب باشد بلکه در دو سال اخیر وضع اقتصاد اینقدر بد شده که توانمان را از دست می‌دهیم اگر هم نهایتا بتوانیم کمی نفت صادر کنیم با قیمت‌های بسیار کم این اتفاق می‌افتد.

الان اوضاع عوض شده است و توپی که در دوران ترامپ در زمین آمریکا بود، حالا که شش دور مذاکرات قبلی را نفی کردیم توپ در زمین ما است. اگر چنانچه به سمت توافق نرویم این دفعه مثل دفعه قبل نیست مکانیزم ماشه از طریق کشورهای همراه آمریکا پیگیری خواهد شد و به راحتی علیه ما در شورای امنیت قطع‌نامه تصویب می‌کنند، و چین و روسیه نیز وتو نخواهند کرد.

اگر توافق شود آیا با رفع تحریم‌ها وضعیت اقتصادی کشور بهبود می‌یابد؟

بنظر من هرگونه وعده دادن سراب‌گونه به مردم ظلم بزرگ به ملت است. من تصور نمی‌کنم که با برداشتن تحریم‌ها اتفاق بزرگی در کشور ما بیفتد. البته منابع آزاد شده باید درست مدیریت شود تا شرایط بهتر شود. مشکل اقتصاد ما فقط برجام و تحریم‌ها نیست. بخش عظیمی از مشکلات اقتصادی ما درون خودمان است؛ مسئله دزدی و اختلاس و رانت‌خواری و فاصله طبقاتی بسیار زیاد، ربطی به برجام ندارد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: