آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 27 دی ماه 1400 = 17-01 2022

برجام؛ مذاکرات وین و دورنمایی نه چندان امیدوار کننده

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی درباره مذاکرات برجام که در وین جریان دارد گفته است "اختلافات مهمی باقی مانده است که مهم‌ترین اختلاف، سرعت نامناسب طرف‌های مقابل به ویژه آمریکاست".

وی از نقش بریتانیا، آلمان و فرانسه هم انتقاد کرده و گفته "برخی اوقات سه کشور اروپایی فراموش می‌کنند که کشورهای عضو برجام هستند و به نمایندگی از آمریکا در وین حاضر نیستند".

سخنگوی وزارت خارجه رژیم ایران گفته در مورد موضوعات فنی پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده ولی در بحث رفع تحریم‌ها گفت‌وگوها منوط به تصمیمات سیاسی شده که در طرف مقابل معطل مانده است".

خطیب‌زاده در ادامه تهدید کرد و گفت: در صورت شکست مذاکرات وین «پلن بی» جمهوری اسلامی برای آمریکا جذاب نخواهد بود. (منظور او می تواند غنی سازی 90درصدی باشد)

در همین حال روزنامه گاردین در تحلیلی نوشت: در حالی‌که در مذاکرات وین زمان رو به اتمام است، موانع کلیدی باقی مانده است. شمارش معکوس برای پایان مذاکرات شش ماهه در وین آغاز شده است. هیچ ضرب‌الاجلی به‌طور رسمی تعیین نشده است، اما اگر در کمتر از دو هفته پیشرفتی حاصل نشود، روند به پایان می‌رسد و خلأ خطرناکی ایجاد می‌کند.

این منبع افزود: کسانی که به مذاکرات نزدیک هستند می‌گویند که فکر می‌کنند یک توافقی می‌تواند حاصل شود، اما از منظر غربی دامنه آن احتمالاً چنان محدود خواهد بود که موقتی تلقی می‌شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: