آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 28 دی ماه 1400 = 18-01 2022

حمله واشنگتن پست به سیاست خاورمیانه‌ای دولت دموکرات

واشنگتن پست: ترامپ مسئول تعرضات رژیم ایران نیست

سیاست دولت بایدن درباره ایران ممکن است تا مدتی سر مردم آمریکا را گرم کند، اما در بلندمدت در خاورمیانه خریدار نخواهد داشت

به گزارش العربیه، روزنامه «واشینگتن پست» می‌گوید اینکه دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، اخیرا تصمیم گرفته تا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور را بابت خروج وی از توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» مسئول تعرضات اخیر رژیم ایران معرفی کند، سیاستی است که در درازمدت کارساز نخواهد افتاد.

این روزنامه نوشت: تعرضات رژیم ایران بسیار پیشتر از مساله‌ای هسته‌ای ایران وجود داشته است. جنگ‌های نیابتی نه از یکی دو دهه قبل، که از زمان بنیانگذاری جمهوری اسلامی در سال 1979 آغاز شد، هنگامی که رژیم اسلامگرای تهران حمایت از گروه‌های مسلح در سراسر خاورمیانه را در دستور کار خود قرار داد.

حتی قبل از امضای توافق هسته‌ای 2015، شورشیان حوثی تحت حمایت رژیم ایران در یمن جنگ داخلی راه انداخته و پای ائتلاف عربی به رهبری پادشاهی عربی سعودی را وسط کشیدند؛ حزب‌الله و دیگر نیروهای نیابتی ایرانی در حمایت از بشار اسد، دیکتاتور سوریه به سلاخی غیرنظامیان سوری پرداختند؛ شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق مشغول کشتار نیروهای آمریکایی بودند؛ و حماس مدام به اسرائیل موشک پرتاب می‌کرد.

«برجام» که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، روی انعقاد آن سرمایه زیادی گذاشت، در حقیقت تنها روی یک جنبه از تهدیدهای رژیم ایران متمرکز بود: برنامه هسته‌ای رژیم، که تهران ادعا می‌کرد کاملاً «صلح‌آمیز» است.

منتقدان ترامپ می‌گویند که خروج بی‌ملاحظه او از برجام، به تعرضات ایران پایان نداد. اما باید گفت که اعمال مجدد تحریم‌ها، قطعا دسترسی جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن به پول و تسلیحات را محدود کرد. باید در نظر داشت که بدون تحریم‌های ترامپ، حزب‌الله و حوثی‌ها و دیگرانی که پول نقد و تسلیحات پیشرفته‌تری از تهران دریافت می‌کردند، می‌توانستند آسیب‌ها را به شدت افزایش دهند.

«واشینگتن پست» نتیجه می‌گیرد که با نظر به این حقایق، اشتباه است اگر تصور کنیم ترامپ مسئول تعرضات رژیم ایران بوده است. سیاست دولت بایدن درباره ایران ممکن است تا مدتی سر مردم آمریکا را گرم کند، اما در بلندمدت در خاورمیانه خریدار نخواهد داشت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: