آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 29 دی ماه 1400 = 19-01 2022

اعدام زندانی در زندان، قتل یک نوجوان را در پی داشت

بازتولید خشونت؛ اعدام یک زندانی در زندان دهدشت، قتل یک نوجوان را در پی داشت

خبرگزاری هرانا – روز سه شنبه ۲۸ دی ماه حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان دهدشت اجرا شد. به دنبال اعدام وی بین دو طایفه خانواده مقتول و فرد اعدام شده، درگیری گروهی شکل گرفت که در جریان آن یک نوجوان ۱۶ ساله به قتل رسید. کارشناسان بسیاری همواره اجرای حکم اعدام به اتهام قتل را عاملی برای باز تولید خشونت دانسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰، یک زندانی در زندان دهدشت اعدام شد.

هویت این زندانی پرویز خدادادی، ۳۰ ساله، متاهل، پدر دو فرزند، اهل روستای برج‌علیشیر از توابع دهدشت توسط هرانا احراز شده است.
آقای خدادادی حدود دو سال قبل از بابت اتهام قتل فردی با نام خانوادگی “صالح افزون” بازداشت و توسط مرجع قضایی به اعدام محکوم شده بود.

به دنبال اجرای حکم اعدام و پس از برگزاری مراسم خاکسپاری، بین دو طایفه درگیری گروهی به وقوع پیوست که در این درگیری یک نوجوان ۱۶ ساله با هویت شاهرخ خدادادی بر اثر شلیک گلوله به سر، جان خود را از دست داد و چند تن دیگر زخمی شدند.
کارشناسان بسیاری همواره اجرای حکم اعدام به اتهاماتی از جمله قتل را عاملی برای بازتولید خشونت دانسته‌اند.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در بازه زمانی (اول ژانویه ۲۰۲۱ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱) دستکم ۲۹۹ شهروند اعدام شدند و ۸۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد.

بنا بر همین گزارش بیش از ۸۸ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: