آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 29 دی ماه 1400 = 19-01 2022

حمله حوثی‌ها می‌تواند مذاکرات برجام را پیچیده‌تر کند

حمله حوثی‌ها به امارات می‌تواند مذاکرات «برجام» را پیچیده‌تر کند

حوثی‌ها بدون اجازه یا نقش مستقیم تهران آب نمی‌خورند

حمله پهپادی منتسب به شورشیان حوثیِ مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به ابوظبی می‌تواند مذاکرات چالش‌برانگیز وین برای احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» را پیچیده‌تر کرده و روابط ایران با کشورهای عربی خاورمیانه را وارد بحرانی تازه کند.

به گزارش العربیه به نقل از خبرگزاری «سی‌ان‌بی‌سی»، سه‌شنبه، 18 ژانویه 2022، بسیاری از تحلیلگران مسائل خاورمیانه بر این باورند که گرچه حوثی‌های یمن مسئولیت حمله پهپادی به امارات متحده عربی را بر عهده گرفتند، اما در «پس پرده» رژیم ایران بوده که این حمله را هدایت کرده است.

انگوس بلر، استاد دانشگاه قاهره در مصر، در این باره گفت: «به نظر من چیزی که باید اول از همه تعیین کنیم این است که حمله را خود حوثی‌ها به تنهایی انجام دادند یا نه. آنها بدون اجازه یا نقش مستقیم تهران آب نمی‌خورند.»

رایان بول، تحلیلگر امور خاورمیانه و آفریقا، در این باره گفت: «باید دید آیا اماراتی‌ها انگشت اتهام را به سوی تهران دراز خواهند کرد، یا کماکان به منظور جلوگیری از تشدید تنش، از این کار خودداری می‌کنند. به هر ترتیب، به نظر می‌رسد حمله پهپادی اخیر باعث ایجاد وقفه‌ در مذاکرات شورای همکاری خلیج با ایران شود.»

توربیورن سولتوِت، تحلیلگر امور خاورمیانه، نیز در این باره به «سی.ان.بی.سی» گفت: «تا وقتی که کشورهای شورای همکاری خلیج نتوانند راه حلی اساسی برای کاهش تنش‌ها یا مقابله با تهدید بازیگران حکومتی و غیرحکومتی منطقه‌ای پیدا کنند، این حملات ادامه پیدا خواهد کرد.»




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: