آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 29 دی ماه 1400 = 19-01 2022

برجام؛ آمریکا نمی‌تواند ضمانت بدهد/امیدی به توافق نیست

وزیر امور خارجه آمریکا امروز چهارشنبه (۱۹ ژانویه/۲۹ دی‌ماه) تأیید کرد که رژیم ایران در مذاکرات وین خواستار دریافت تضمین درباره عدم خروج دوباره واشنگتن از برجام شده است، اما ایالات متحده نمی‌تواند چنین ضمانتی یدهد.

آنتونی بلینکن گفت: در نظام [حکومتی] ما، نمی‌توان چنین ضمانت سخت و سریعی فراهم کرد. رئیس‌جمهور بایدن می‌تواند با قاطعیت بگوید که تا زمانی که رژیم ایران به توافق پایبند باشد در کسوت رئیس‌جمهور چه کاری انجام خواهد داد یا چه کاری انجام نخواهد داد، اما ما نمی‌توانیم رئیس‌جمهورهای بعدی را [به انجام کاری] ملزم کنیم.

او گفت: باید ببینیم به کجا می‌رسیم، اما واقعیت این است. زمان بسیار کمی باقی مانده تا ببینیم می‌توانیم به پایبندی دوجانبه بازگردیم یا نه، چون اتفاقی که رخ داده این است که ایران بسیاری از آن فعالیت‌های خطرناک که به موجب توافق موقت شده بود را از سر گرفته؛ بنابراین آنها دارند چیزهای بیشتری یاد می‌گیرند، دانش بیشتری کسب می‌کنند و ظرفیت بیشتری برای گریز سریع‌تر هسته‌ای کسب می‌کنند به گونه‌ای که اگر ما به همه آن محدودیت‌ها در توافق برگردیم به نقطه‌ای خواهیم رسید که نمی‌توانیم از برخی از منافع آن توافق برخوردار شویم.

در همین حال سفیر پیشین جمهوری اسلامی در انگلستان گفت: امید زیادی به احیای توافق برجام نیست.

جلال ساداتیان گفت: از اظهارات نماینده فرانسه در مذاکرات چنین برمی‌آید که مذاکرات، شرایط سختی را طی می‌کند البته این سخنان از سوی فرانسه به‌عنوان پلیس بد در مذاکرات مشخص است که اهدافی را دنبال می‌کند. در مقطع کنونی فقط نماینده روسیه است که اظهار امیدواری برای حصول نتیجه می‌کند که البته او هم می‌گوید مذاکرات خیلی سخت پیش می‌رود. با توجه به مجموع نظرات می‌توان گفت امید زیادی به رسیدن به نتیجه واحد در تمام ابعاد وجود ندارد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: