آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 30 دی ماه 1400 = 20-01 2022

بحران اوکراین؛ انتقاد سناتورهای جمهوریخواه از جو بایدن

رییس جمهور آمریکا باز هم به روسیه در مورد هرگونه حمله به اوکراین هشدار داد. به گزارش از فرانس۲۴؛ جو بایدن گفت: پوتین با حمله به اوکراین برای کشورش فاجعه به بار خواهد آورد.

بایدن گفت: حدس من این است که روسیه به سمت اوکراین حرکت خواهد کرد اما این کار نتایج فاجعه‌باری خواهد داشت چون دسترسی روسیه به دلار را در کل جهان قطع خواهد کرد.

بایدن به خبرنگاران گفت که معتقد است پوتین رهبران غربی را آزمایش خواهد کرد. وی گفت که پاسخ به هرگونه تهاجم روسیه به مقیاس اقدامات مسکو و اینکه آیا متحدان ایالات متحده بر سر نحوه واکنش با هم اختلاف دارند یا خیر بستگی دارد.

بایدن افزود: روسیه در صورت تهاجم به اوکراین باید پاسخگو باشد – و این بستگی به این دارد که چه کاری انجام دهد. اگر این یک تهاجم جزئی باشد ما در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهیم یا انجام ندهیم، تصمیم خواهیم گرفت؛ اما اگر واقعاً به اوکراین حمله کند، آن وقت فاجعه به بار خواهد آمد.

بایدن در پاسخ به سوالی درباره نیات پوتین گفت: آیا فکر می کنم که او غرب را محک خواهد زد؟ آمریکا و ناتو را تا جایی که بتواند خواهد آزمود؟ بله، فکر می کنم چنین خواهد کرد اما بهایی جدی و گزاف بابت آن پرداخت خواهد کرد.

او در پاسخ به سوالی درباره احتمال کشیده شدن کشورهای عضو ناتو در منطقه به جنگ در اوکراین گفت: "تنها وضع بدتر از یک جنگ برنامه ریزی شده، یک جنگ ناخواسته است و من نگرانم اوضاع از کنترل خارج شود."

او افزود: امیدوارم که ولادیمیر پوتین درک کند که او - غیر از یک جنگ تمام عیار اتمی - در موقعیت خیلی خوبی برای چیره شدن بر جهان نیست.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز گفت که روسیه ممکن است "بدون مقدمه" به اوکراین حمله کند و هشدار داد که در این صورت با تحریم های سختی روبرو خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر روابط نزدیک کشورش با اوکراین قول دیپلماسی "بی امان" برای متوقف کردن تعرض روسیه را داد.


انتقاد سناتورهای جمهوریخواه از بایدن

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سناتور‌های جمهوری خواه مجلس سنای آمریکا از سیاست جو بایدن، رئیس جمهور این کشور در رابطه با اوکراین انتقاد کردند.

یکی از این سناتور‌ها گفت: ما هر روز شاهد تحرکات نظامی روسیه در مرز‌های اوکراین هستیم. بهترین راه این است که آمریکا از دوستان مان در اوکراین حمایت کند. باید به فوریت کمک‌های دفاعی بیشتر به اوکراین داده شود. اما دولت آمریکا هم اکنون ۳ ماه از برنامه خود عقب است.

وی افزود: بسیاری از مقامات دوران اوباما از جمله رئیس جمهور بایدن به کاخ سفید بازگشته اند. این نشان می‌دهد که آن‌ها از اوضاع جهانی و از سال ۲۰۱۴ تاکنون درسی نگرفته اند.

یکی دیگر از سناتور‌ها هم گفت: مذاکرات وزیر خارجه (بلینکن) در چند هفته اخیر به طور شفاف این موضوع را بیان می‌کند که این مذاکرات در جهت کاهش تنش برنامه ریزی شده، اما کاملا با شکست مواجه شده است، زیرا پوتین، رئیس جمهور آمریکا جو بایدن و تهدیدات وی را جدی نمی‌گیرد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: