آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 1 بهمن ماه 1400 = 21-01 2022

برجام؛ فرانسه: بزودی وضعیت غیرقابل تحمل خواهد شد

در حالی که مقامات جمهوری اسلامی بر مواضع رسمی خود مبنی بر لزوم لغو تحریم‌ها تأکید دارند، کشورهای غربی همچنان با ابراز بی‌صبری، اصرار می‌ورزند که مذاکرات باید شتاب بیشتری گیرد. منابع اروپایی معتقدند که تا حدود ده روز دیگر، مراحل حساس و تعیین‌کننده فرا خواهد رسید.

به گزارش سایت وزارت خارجه فرانسه، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه این کشور در بیانیه‌ ای در رابطه با نشست کاری با وزیر خارجه آلمان، معاون وزیر بریتانیا و وزیر خارجه آمریکا که صبح ۳۰دی در برلین برگزار شد نوشت:

من امروز صبح در برلین در دیداری با همتای آلمانی خود، خانم آنالنا بارباک، وزیر امور خارجه آمریکا، آقای آنتونی بلینکن و معاون وزیر بریتانیا، آقای جیمز کلیورلی، شرکت کردم. ما بالاخره با پرونده هسته‌یی ایران برخورد کردیم. نزدیک به ۲ماه از آغاز مجدد مذاکرات در وین می‌گذرد. با همکارانم، ما مشاهدات یکسانی داریم: پیشرفت، جزئی، ضعیف و کند وجود دارد. اما مذاکره نمی‌تواند با این سرعت آهسته ادامه یابد، در حالی که برنامه هسته‌ ای ایران به‌سرعت در حال پیشرفت است. ما خیلی سریع خود را در یک موقعیت غیرقابل تحمل خواهیم دید. من وسوسه می‌شوم که بگویم برجام در یک وضعیت اضطراری حیاتی است. با روسیه و چین، عزم ما برای بازگشت همه به تعهداتشان کامل است، اما اگر ایران در این مسیر به کندی و کش دادن در مذاکرات ادامه دهد که امکان از اعتبار انداختن تعهداتش را نیز فراهم می‌کند، نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. در غیراین صورت پایان این توافق خواهد بود.

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گزارش داد که مذاکرات هسته‌ای با رژیم ایران نیاز به «تغییر رویکرد» دارد.این منبع گفته است که ماه فوریه تعیین‌کننده خواهد بود.

همچنین به نقل از وبگاه کاخ سفید واشنگتن، سخنگوی‌ کاخ سفید در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره مذاکرات وین، با گفتن این که در دور هشتم مذاکرات وین قرار داریم و باید دید چه می‌شود، گفت: او [رئیس جمهور] از هفته‌های‌پیش از تیمش‌ خواست طیفی از گزینه‌ها را آماده کنند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: