آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 2 بهمن ماه 1400 = 22-01 2022

واشنگتن‌پست: ​اقتصاد ترکیه با سلطان تنها به کجا می‌رود؟

واشنگتن پست: همزمان با مشکلات اقتصادی ترکیه اردوغان به تنهایی پیش می‌رود

اردوغان؛ شمایل یک «سلطانِ» تنها!

رشد اقتصادی به "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه در سالیان اخیر قدرت بخشیده بود. با این وجود، کارشناسانی که به تقویت این رشد کمک کردند مدت هاست که مناصب شان را ترک کرده اند.

به گزارش فرارو به نقل از واشنگتن پست؛ صفی از روسای بانک مرکزی به همراه سایر سیاستگذاران بانکی که به دولت ترکیه مشاوره مالی ارائه می‌دادند از مقام شان برکنار شده اند وزرای دولتی که زمانی استراتژی‌های اقتصادی مشکوک را به چالش می‌کشیدند، اکنون از مقام شان برکنار شده اند و جای خود را به وزرای دیگری داده اند که به نظر می‌رسد پرسش‌های اندکی را مطرح می‌کنند و به سادگی به اردوغان می‌گویند:"بله، قربان".

در حالی که اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با بدترین بحران اقتصادی ترکیه در تقریبا دو دهه اخیر مواجه است کار‌ها را با تعداد کمی از کارشناسان در کنار خود انجام داده است. او در نتیجه تلاش هایش برای متمرکز کردن قدرت در دستان خود باعث شد موسسات مالی ترکیه نتوانند از استقلال کافی برخوردار باشند.

همزمان با تشدید مشکلات مالی در سراسر ترکیه، این بحران باعث بررسی مجدد چندین ساله اختیارات رئیس جمهوری شده از انتصاب روسای دانشگاه توسط او گرفته تا تعیین قضات دادگاه عالی. با این وجود، قدرت گسترده رئیس جمهور در مورد وظایف حساس مدیریت اقتصاد ترکیه که در وضعیت فعلی به استعدادی برای اطمینان بخشی به بازار‌های جهانی و سرمایه گذاران نیاز دارد کمک چندانی نکرده است در عوض این مهارت‌های سیاسی و تمایلات اقتدارگرایانه اردوغان هستند که بر هر چیزی دیگری غلبه دارند و او تلاش کرده تا مخالفان داخلی خود را از راه به در کند.

با نزدیک شدن به زمان انتخابات، تسلط رئیس جمهور بر سیاست اقتصادی ممکن است به یک مسئولیت تبدیل شود. در نظرسنجی متروپل ترکیه که نتایج آن در ماه دسامبر منتشر شد حدود ۷۵ درصد از پاسخ دهندگان گفته بودند که اعتمادشان به سیاست‌های اقتصادی دولت در سال گذشته کاهش یافته است. در حالی که اقتصاد ترکیه آسیب می‌بیند مخالفان اردوغان تلاش‌های خود را برای سرنگونی او افزایش می‌دهند.

برای کسانی که در طول سال‌ها توسعه ترکیه، از داخل دالان قدرت نظاره گر تحولات بوده اند رویکرد کنونی دولت آن کشور در تضاد شگفت‌انگیزی با رویکرد اوایل دوره دوران زمامداری اردوغان است زمانی که او و اعضای حزب اش عمدتا به تکنوکرات‌هایی تکیه می‌کردند که قائل به انجام اصلاحات اقتصادی بودند.

"هاکان کارا" اقتصاددان ارشد سابق بانک مرکزی ترکیه که دو سال پیش آن نهاد را ترک کرد و اکنون در دانشگاه بیلکنت آنکارا تدریس می‌کند می‌گوید:"موسساتی در ترکیه حضور دارند تا حقیقت را به سیاستمداران بگویند. تا همین اواخر، "تعادل و کنترلی سالم" وجود داشت که از اشتباهات اساسی دولت جلوگیری می‌کرد".

او می‌گوید اکنون این نوع تعامل بسیار ضعیف شده است. اقتصاددانان با تجربه ترک می‌گویند نمی‌دانند چه کسانی به اردوغان مشاوره می‌دهند و این که مشخص نیست اقتصاد ترکیه به کجا خواهد رفت.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: