آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 3 بهمن ماه 1400 = 23-01 2022

همسر رئیسی و دختر علم الهدی و پروژه میشل اوباما شدن!

نوشتن کتاب جمیله علم الهدی همسر رئیس جمهور بر اساس کتاب «شدن» میشل اوباما سوژه‌ای بود که در این هفته بسیار بازتاب داشت. آیا اساسا جمیله علم الهدی می‌تواند گزینه مناسبی برای نوشتن کتاب برای دختران ایرانی باشد؟

موضوع نوشتن کتابی درباره زندگی جمیله علم الهدی، مورد توجه بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. اما آیا جمیله علم الهدی می‌تواند کتابی درباره زندگی خود بنویسد؟

کتاب «شدن» زندگینامه میشل اوباما همسر رئیس جمهور پیشین آمریکاست که خواسته‌های خود را شرح داده و اینکه چگونه در جامعه آمریکا توانسته این مسیر را طی کند و به خواسته‌هایش برسد.

سوال مهمی که در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود این است که اساسا جمیله علم الهدی و میشل اوباما، تا چه اندازه به یکدیگر شبیه هستند و سبک زندگی آنها، چه تفاوتی با یکدیگر دارد؟ جمیله علم الهدی اساسا آیا در این جایگاه قرار دارد که بتواند کتابی برای الگوی زنان ایرانی بنویسد؟

به گزارش رویداد24، جمیله علم الهدی هم به این مسئله اشاره کرده و خواسته همین مسیر را البته «بومی‌شده» برای دختران ایرانی طی کند و الگویی برای آنها بسازد. او نوشته «اما رویای دختر ایرانی چیست؟ آیا رویای دختر ایرانی چنین چیزی است که من بر اساس آن زندگینامه خود را بنویسم؟ وقتی به زندگی همسران مدافع حرم نگاه می‌کنیم، می‌بینم رویای دختر ایرانی این نیست و کسانی دیگر باید این کتاب را بنویسند. بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی شهادت‌طلبی است. شهید شدن، ممکن است ناشی از ضعف سیستم‌های امنیت باشد. اما بزرگترین دستآورد آرزوی شهید شدن است. کسانی که می‌توانند دست به قلم شوند رویای دختر ایرانی را بنویسند.»

همسر رئیسی هم «همسر شهید حرم» را به عنوان الگو معرفی می‌کند و جایگاهی برای زنانی که با تکیه بر توانمندی‌های فردی، در زمینه‌های ورزشی و هنری موفق شده‌اند، قائل نیست. یعنی جایگاهی که جمیله علم الهدی برای آنان تعریف کرده، به واسطه نقش همسرشان بوده که به جنگ رفته‌اند، نه نقش خودشان و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی و ... که داشته‌اند. محصول همین نگاه مردسالارانه و وابسته به مردان است که علم الهدی حتی برای نوشتن کتاب نیز از همسرش اجازه می‌گیرد و می‌گوید: «کتاب را خواندم خیلی قشنگ و جذاب و تاثیرگذار بود. بخش‌هایی از آن را به رئیس جمهور نشان دادم و ایشان گفتند کتاب نوشتن شما در این زمینه کار درستی است و از من خواستند مشابه این کتاب را بنویسم.»

نکته مهمتر هم تفاوت معنادار سبک زندگی میشل اوباما و جمیله علم الهدی است. پیدا کردن تصویر جمیله علم الهدی بسیار دشوار است، چون با وجود تدریس در دانشگاه و همسر رئیس جمهور بودن، تمایلی برای دیده شدن ندارد و عکس‌های بسیار کمی از او وجود دارد. به هر حال تفکرات او متاثر از تفکرات حجت الاسلام علم الهدی است که بار‌ها و بار‌ها نشان داده طرفدار جدی حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی نیست؛ چنانچه پدر معتقد است زنان در بسیاری از فعالیت‌ها نباید حضور داشته باشند و حتی مثلا فریاد زدن هیجانی در تشویق یک مسابقه فوتبال را باعث تحریم مردان می‌داند. این موضوع آنقدر رادیکال می‌شود که حتی پدر حاضر نمی‌شود نام همسرش را بعد از درگذشت روی سنگ مزار او حک کند، این یعنی تا این حد با حضور زنان مخالفت وجود داشته است. اما در مقابل میشل اوباما، علاقه زیادی به حضور در اجتماع و دیده شدن داشت و حتی نوع پوشش او مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود.

جمیله علم الهدی پیش از هر چیزی به چند سوال در ذهن خود باید پاسخ دهد و آنگاه دست به نگارش کتاب بزند، نخست اینکه آیا او توانسته حتی بر خانواده خود تاثیر بگذارد که حالا قرار است بر کل دختران ایرانی تاثیر داشته باشد؟ در واقع او حتی نتوانسته کوچکترین اثری بر دیدگاه‌های ارتجاعی پدر درباره زنان بگذارد، حالا اکنون چگونه مدعی تاثیر بر دختران ایرانی است؟

نکته دیگر اینکه او از کجا می‌داند رویای دختران ایرانی «شهادت‌طلبی» است؟ بر اساس کدام بررسی و تحقیق به چنین نتیجه‌ای رسیده است؟ گیریم که چنین چیزی وجود داشته باشد، اما چند درصد از دختران ایران چنین هدفی دارند و مثلا عاشق این هستند که مشابه همسر شهید حججی زندگی کنند؟





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: