آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 5 بهمن ماه 1400 = 25-01 2022

روزنامه داخلی: پروژه محدود‌سازی اینترنت در ایستگاه آخر

روزنامه شرق نوشت: پروژه محدود‌سازی اینترنت که به طرح صیانت معروف شده، بعد از تغییرات چندباره به ایستگاه آخر رسیده و قرار است تا پایان بهمن برای تبدیل‌شدن به قانون رسمی کشور، به شورای نگهبان ارسال شود. اینکه موضع شورای نگهبان در قبال این طرح چه باشد، مشخص نیست، اما پنهان‌کاری‌ای که اکنون در رابطه با متن نهایی این طرح رخ داده، سبب نگرانی بسیاری شده است.

هفتم دی ۱۴۰۰ بود که نمایندگان عضو کمیسیون مشترک این طرح را بار دیگر برای بررسی‌های بیشتر به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع دادند.‌ حالا طبق اعلام علی یزدی‌خواه تغییرات نهایی در این طرح اعمال شده است. همچنین مراحل تصویب طرح تا پایان بهمن طی خواهد شد و در یک ماه، نسخه نهایی طرح به شورای نگهبان عرضه می‌شود.

نایب‌رئیس کمیسیون مشترک می‌گوید که در نسخه نهایی طرح حمایت از حقوق کاربران، اصلاحات مدنظر این مرکز و نظرات مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات نیز اعمال شده و به‌نوعی این نسخه، مورد وثوق و وفاق همه قرار دارد.

البته موافقان طرح ابتدایی همچنان دل در گرو تصویب مواد مورد نظر خود دارند و اواخر مهرماه بود که رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و از موافقان سرسخت طرح صیانت گفت: اجرای طرح صیانت از فضای مجازی مشمول اصل ۸۵ مجلس شورای اسلامی شده است. برای تدوین این طرح هفت هزار ساعت زمان صرف شده است. نقدها و هجمه‌های زیادی به این طرح وارد می‌شود، اما معتقدیم اجرای این طرح برای ساماندهی فضای مجازی ضرورت دارد و برای تصویب آن مصمم هستیم. قطعا انجام هر کاری نقدهایی را در پی دارد و این موضوع طبیعی است.

بیژن نوباوه هم در انتقاد از مخالفان طرح آنها را حامی فساد و‌ فحشا خطاب کرد و گفت: کسانی که به طرح صیانت هجمه‌هایی را وارد می‌کنند، یا اصلا طرح را نخوانده و اطلاعی از آن ندارند یا کسانی هستند که در پازل دشمن بازی می‌کنند و به‌دنبال این نیستند که قانونی برای اینترنت شکل بگیرد؛ زیرا می‌خواهند ضد قانون عمل کنند و افراد آزادی هستند که فساد و فحشا ایجاد می‌کنند، به‌ همین‌ دلیل با این طرح مخالفت می‌کنند.

به‌هرحال هم صاحب‌نظران و هم مردم عادی و صاحبان کسب‌وکارهای مجازی و حتی کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و بسیاری از نمایندگان‌ مجلس مخالف نظر اقلیت مدافع طرح صیانت هستند، اما در زورآزمایی میان موافقان و‌ مخالفان طرح، فعلا کفه اقلیت تندرو حامی محدودسازی اینترنت سنگین‌تر بوده و خبرهای خوشی از متن نهایی منتشر نشده و نبود شفافیت بر ابهام‌ها افزوده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: