آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 5 بهمن ماه 1400 = 25-01 2022

بیانیه نوکیشان مسیحی در اعتراض به محرومیت از تحصیل

خبرگزاری هرانا – جمعی از زندانیان پیشین مسیحی و اعضای خانواده آنها، به مناسبت روز جهانی آموزش طی بیانیه ای به نقض حق تحصیل مسیحیان در مدارس و دانشگاه ها اعتراض کردند. این شهروندان در بیانیه خود عنوان کرده اند که بر خلاف تعهدات بین‌المللی و قانون اساسی جمهوری اسلامی، بسیاری از شهروندان، صرفا به دلیل اعتقاد به مسیحیت از حق تحصیل محروم هستند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شماری از زندانیان پیشین مسیحی و اعضای خانواده آنها، به مناسبت روز جهانی آموزش طی بیانیه ای نسبت به نقض حق تحصیل این شهروندان واکنش نشان دادند.

امضاکنندگان در بیانیه خود عنوان کرده اند که بر خلاف تعهدات بین‌المللی و قانون اساسی جمهوری اسلامی، بسیاری از شهروندان صرفا به دلیل اعتقاد به مسیحیت از حق تحصیل محروم هستند. آنها همچنین جمهوری اسلامی را دشمن علم، حکمت، فکر آزاد و قلم و کتاب خطاب کردند.
این افراد با اشاره به اینکه نوکیشان مسیحی در ایران اقلیت دینی غیررسمی محسوب می‌شوند و محرومیت از حق تحصیل تنها یکی از حقوق نقض‌شده‌ی آنها است، در بیانیه خود نوشتند: “طبق ماده ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر، ماده ۱۳ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، اصل ۱ و ۴ کنوانسیون مبارزه با تبعیض علیه آموزش و حتی اصل ۳۰ و بند ۱ اصل ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی حق تحصیل و آموزش را برای «همگان» به رسمیت شناخته شده است. شوربختانه جمهوری اسلامی ایران برخلاف تعهدات بین‌المللی و قانون اساسی خود، ما مسیحیان فارسی‌زبان و فرزندانمان را از مدرسه و دانشگاه اخراج می‌کند و دست‌هایمان را از یک سند مکتوب که گواه محرومیتمان باشد تهی می‌کند.”

این نوکیشان مسیحی همچنین در بیانیه خود به تاثیرات منفی محرومیت از تحصیل شهروندان مسیحی اشاره کرده و عنوان کردند که نقض حق تحصیل و بی‌تفاوتی نسبت به آن، جامعه را محروم از پتانسیل پرورش متخصصان میکند و پیامد های آن گریبانگیر کل جامعه خواهد بود.

زندانیان پیشین مسیحی و اعضای خانواده آنها در انتها اعلام کردند: “فارغ از مرزبندی‌های ایدئولوژیک و منافع شخصی و گروهی، برای رهایی از شر و آینده‌سازی برای نه تنها مسیحیان بلکه هر فردی با هر اندیشه‌ای چه از نسل کنونی و چه از نسل‌های آینده، در قبال محرومیت مسیحیان فارسی‌زبان از حق تحصیل خاموش نمانیم.”

اسامی امضاکنندگان به ترتیب حروف الفبا:

امین افشارنادری، میلاد ایقانی، منیژه باقری، گیلدا بردبار، مصطفی بردبار، دنیا جاویده، شاپور جوزی، پیام خرامان، سام خسروی، فریبا دلیر، پرستو ظریفتاش، محسن علی آبادی راوری، فرشید فتحی، صحاب فضلی (مادر ناصر نورد گل تپه)، کاویان فلاح محمدی، مریم فلاحی، شورش(سروش) محمدی، ماری محمدی، علی (پارسا) مصطفایی، رضا (داوود) نجات ثابت

گفتنی است، این بیانیه به همت پویش کحما تهیه شده است. کمپین “کلیسا حق مسیحیان است (کحما)” فعالیت خود را از سال ۹۷ با تلاش جمعی از مسیحیان و فعالان مدنی آغاز کرده است. مضمون و محتوای اصلی این کمپین، لزوم توقف خشونت علیه مسیحیان است و آن را از طریق طرح یکی از مشکلات عمده مسیحیان (یعنی محرومیت از کلیسا و امنیت) به پیش می‌برد.

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: