آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 6 بهمن ماه 1400 = 26-01 2022

برجام؛ شریعتمداری تائید کرد: خامنه‌ای بر سر دوراهی است

مذاکرهٔ مستقیم با آمریکا؛ فرو رفتن در باتلاقی که برای نظام تدارک دیده‌اند

حسین شریعتمداری در مطلبی باعنوان «برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی» در کیهان خامنه ای نوشت:

دوشنبه هفته جاری آقای امیرعبداللهیان وزیر محترم امور خارجه کشورمان در همایش ملی ایران و همسایگان ایران گفته‌اند: «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا، لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفتگو را با آمریکایی‌ها داشته باشیم، این را در برنامه کاری که برای مذاکرات رفع تحریم‌ها خواهیم داشت، نادیده نخواهیم گرفت»!

دیروز آقای شمخانی، دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی نیز در صفحه توئیتر خود متن کوتاهی نوشته بود که با اظهارات آقای امیرعبداللهیان همخوانی دارد. ایشان نوشته است: «تاکنون ارتباط با هیئت آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیررسمی انجام شده و نیازی به بیش از این نبوده و نخواهد بود. این روش ارتباطی تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد»!

اظهار نظر وزیر خارجه و توئیت همسوی آقای شمخانی در حالی است که اولاً؛ آمریکایی‌ها بار‌ها نشان داده‌اند که مذاکره را فقط برای مذاکره می‌خواهند و نه حل و فصل مسائل فی‌مابین و ثانیاً؛ اگرچه مذاکرات وین روند پیچیده‌ای را طی می‌کند که ناشی از طفره رفتن اروپا از موضوع اصلی مذاکرات است، ولی صورت‌مسئله روشن است، آمریکا علاوه‌بر آنکه به تعهدات برجامی خود پایبند نبوده است، با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که قرار بود تضمین برجام باشد، از برجام خارج شده است و انتظار داشت ایران برای گنجاندن موضوعات جدیدی به برجام (نظارت بر صنایع موشکی و حضور در منطقه) با آمریکا به مذاکره بنشیند!

اکنون این پرسش از آقایان امیرعبداللهیان و شمخانی در میان است که چرا و با کدام تحلیل منطقی و قابل قبول از احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا سخن می‌گوئید؟! و کدام بخش از صورت‌مسئله نامشخص است که روشن شدن آن به مذاکره، آن‌هم مذاکره مستقیم با آمریکا نیاز دارد؟! تحریم‌های برجامی و تحریم‌های دیگر نظیر تحریم‌های آیسا، سیسادا، ویزا، کاتسا و ... مشخص است؛ بنابراین مذاکره مستقیم برای چیست و چه ضرورتی دارد؟! آیا تن‌دادن شما به مذاکرهٔ مستقیم با آمریکا فرو رفتن در باتلاقی که برای نظام تدارک دیده‌اند، نیست؟ تردید نکنید که چنین است! و بعید می‌دانیم که از طرح فریبی که در مذاکره مستقیم با آمریکا نهفته است بی‌خبر باشند.

کیهان خامنه ای افزود: استقبال گسترده مقامات و محافل آمریکایی و پادو‌های کاسه‌لیس داخلی آن‌ها از اظهارات آقایان امیرعبداللهیان و شمخانی به تنهایی و حتی بدون مراجعه به مستندات این یادداشت، به وضوح حاکی از آن است که برادران عزیزمان درپی آب به سوی سراب می‌روند! این اظهارات موجی از ابراز نگرانی در میان طیف گسترده نیرو‌های حزب‌اللهی و پا به‌رکاب انقلاب را نیز درپی داشته است و امید آنکه هرچه زودتر اظهارات نسنجیده خود را تصحیح کرده و شبهاتی که پدید آورده‌اند را برطرف کنند....

بسیاری از ناظران معتقدند که خامنه ای بر سر دوراهی تسلیم یا رویارویی با جامعه جهانی در تله اتمی‌ گیر کرده است. اگر بخواهد خط رویارویی را ادامه دهد باید منتظر رفتن پرونده به شورای امنیت و قرار گرفتن ذیل فصل هفتم و...باشد و اگر هم که باز به‌دنبال نرمش قهرمانانه بخواهد برود باید به خواسته‌های دیگر غرب تن بدهد و شاهد شکاف ها و ریزش بیشتر در میان نیرو‌های حزب‌اللهی و پا به‌رکاب انقلاب خود باشد.

این در حالیست که وزیران خارجه انگلیس و آمریکا روز گذشته صریحا به خامنه ای هشدار دادند.

وزیر امور خارجه آمریکا درباره موضوع احتمال به توافق رسیدن بر سر بازگشت به توافق هسته‌ای در مذاکرات وین گفت: امشب که این‌جا هستیم، نمی‌توانم به شما بگویم به پایبندی دوجانبه باز می‌گردیم یا نه. فکر می‌کنم ظرف چند هفته در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد، چون با توجه به کارهایی که ایران می‌کند، نمی‌توانیم اجازه دهیم این رویه ادامه پیدا کند. متحدان و شرکای ما در اروپا هم همین طور فکر می‌کنند. می‌توانم بگویم، روس‌ها هم که بخشی از این روند[مذاکرات وین] هستند نیز چنین فوریتی را حس می‌کنند. باید دید چه می‌شود. بسیار بسیار به پایان فرصت برای احیای برجام نزدیکیم. اگر نتوانیم چنین کاری کنیم، سخت روی آن‌چه باید از طریق دیگر چیزها برای مواجهه با این مشکل انجام دهیم، کار کرده‌ایم. بسیار بسیار به پایان فرصت برای احیای برجام نزدیکیم.

وزیر امور خارجه انگلیس هم گفت: تهران اکنون باید انتخاب کند که آیا می‌خواهد توافقی را نهایی کند یا مسئول فروپاشی برجام باشد؛ و اگر برجام فرو بپاشد، همه گزینه‌ها روی میز است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: