آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 7 بهمن ماه 1400 = 27-01 2022

برجام؛ چرا عضو ایرانی‌تبار از تیم مذاکره‌کننده آمریکا رفت؟

یک رسانه آمریکایی گزارش کرد که در پی اختلافات عمیق میان اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات وین درباره برجام، یک عضو ایرانی‌تبار این تیم خارج شد.

وبگاه «دیپلماتیک» به نقل از برخی منابع گزارش کرد که خروج دو نفر از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گفتگو‌های برجام در نتیجه اختلافات سیاسی است که مدتی بین اعضای تیم آمریکایی به وجود آمده است.

بر اساس این گزارش، «ریچارد نفیو» معاون نماینده آمریکا در امور ایران در ماه دسامبر از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات برجام کناره گیری کرد و در وزارت خارجه ایالات متحده باقی ماند.

از طرف دیگر، آرین طباطبایی که بعنوان مشاور ارشد دفتر کنترل تسلیحات وزارت خارجه آمریکا فعالیت دارد نیز از تیم راب مالی جدا شد. بر اساس گزارش وبگاه دیپلماتیک، نفیو و طباطبایی حاضر به اظهارنظر درباره این خبر نشدند.

یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود درباره گفته است: هیچ اختلاف شخصی وجود نداشته است. اگر هر اختلافی وجود داشت، اختلاف با سیاست‌های دولت آمریکا بوده است.

گفته می شود ریچارد نفیو پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در ایران خواهان توقف روند مذاکرات شده بود.

روزنامه نیویورک پست در این باره نوشته است: کناره‌گیری ریچارد نفیو، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و دو دیپلمات دیگر از مذاکرات، نشانه‌ای وحشتناک برای مذاکرات و آمریکا است که ممکن است به جنگ بیانجامد.

بر اساس این گزارش نفیو و همکارانش ظاهراً با رابرت مالی، نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران، بر سر نحوه و کم و کیف تحریم‌ها اختلاف‌نظر داشته‌اند. آنها از واشنگتن خواسته بودند تحریم‌های موجود را سفت و سخت اجرا کند و هم‌چنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تحت فشار بگذارد تا موارد بی‌شمار نقض رجام از سوی رژیم ایران را اعلام کند.

به گزارش العربیه، نیویورک پست نوشت: دشمنان آمریکا که پی برده‌اند دیپلماسی دولت بایدن بی‌دندان است، بر شرارت‌های خود خواهند افزود. بایدن، به جای دستیابی به صلح از مسیر قدرت، ضعفی را برگزیده که به احتمال زیاد به جنگ منتهی خواهد شد .

در همین رابطه اسکات پری، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا به بایدن هشدار داد و در صفحه توئیتر خود نوشت: آقای رئیس‌جمهور بایدن زمان رفتن به سمت گزینه‌های دیگر فرا رسیده است.

وی نوشت: ما الآن در هشتمین دور مذاکرات هستیم، کاملاً روشن است که آنها هیچ علاقه‌ای به توافق ندارند. آقای رئیس‌جمهور، زمان آن فرا رسیده است که قبل از این‌که خیلی دیر شود، به سمت گزینه‌های دیگر برویم.




سهیل January 27, 2022 03:37 PM

بر کسی پوشیده نیست که بایدن قصد حمایت از جمهوری اسلامی را دارد، فقط نمیتواند براحتی انرا بر ملا کند، و همانطور که در یکی از نشریات اشاره شده بود بایدن با فرصت دادن به جمهوری اسلامی میخواهد تا انجا جلو رود که آخوندها اعلام کنند ما به سلاح هسته ای مجهز شدیم

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: